Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 7665-7684 of 15251
-
Klimaundervisning - inkludering av elevene i klimadebatten
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven tar opp problemstillingen: «Hvordan inkluderes elevene i klimadebatten i dagens skole?» Og tar for seg fokuset på klimaendringer og global oppvarming i pensum og undervisningen i skolen i dag. Problemstillingen ... -
Klimaundervisning i skolen
(Master thesis, 2023)Denne studien er en innholdsanalyse av elevtekster som er skrevet av elever på 10. trinn. Temaet for denne studien er elever sitt forhold til klimautfordringer og deres forståelse av hvordan de kan være med på å påvirke ... -
Klinisk bevist, dokumentert effekt - En analyse av vitenskapelighet og faglig ekspertise i norsk reklame
(Master thesis, 2017)This master thesis investigates how representations of science and professional expertise are manifested in advertisements for health, beauty and wellness products, and which ways science and professional expertise are ... -
Klok av Skam? En kvalitativ studie av voksnes læringserfaringer gjennom å se på TV-serien Skam
(Master thesis, 2017)Livslang læring innebærer at vi lærer gjennom hele livet, på forskjellige måter og på ulike arenaer. For eksempel kan det å se på TV være en læringskontekst som kan fremme både transformativ læring og identitetsutvikling. ... -
Kloke hoder eller kloke hender? En kvalitativ studie av makt, dominans og ulikhet blant elever på studiespesialisering og yrkesfag
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven er en sosiologisk studie som viser hvordan vurdering og anerkjennelse av kunnskap spiller en viktig rolle i utforming av forholdet mellom elever i videregående skole. For å undersøke dette har jeg valgt ... -
Klubbkollektivet : en kvalitativ studie av underordnedes kollektiv
(Master thesis, 2016)Målet med oppgaven er å utforske kollektivdannelse innenfor en arbeidsorganisasjon. Det teoretiske utgangspunktet bygger på Sverre Lysgaards (1961/2001) klassiske teori om arbeiderkollektivet, som tar for seg hvordan det ... -
Klynger som en pådriver for det grønne skiftet-En casestudie av Thamsklyngen og deres bidrag til grønn omstilling
(Bachelor thesis, 2024)Verden står midt i en klimakrise, og det haster med å få til en omstilling mot et mer bærekraftig samfunn. I Norge står industrien for store deler av de nasjonale utslippene av klimagasser. Dette tallet må ned for at Norge ... -
Knoppskyting fra eksisterende næringsliv i klynger : et casestudie av Kongsbergs klynge NCE Systems Engineering
(Master thesis, 2016)Entreprenørskap og innovasjon er i vinden som aldri før, og det kreves et stadig økende kunnskapsnivå og en raskere innovasjonshastighet fra selskaper for å kunne være konkurransedyktige på det globale markedet. Med dette ... -
Knowing a coastal Sámi landscape in Finnmark: transmission and regeneration of knowledge and identity across three generations
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article discusses the role of knowledge and practices related to the natural environment in constructing and regenerating identities as Coastal Sámi across generations. The discussion draws on empirical material from ... -
"Knowing is a process, not a product": En studie av elevers begrepsoppfatninger i kjemi
(Master thesis, 2012)Det har i det siste vært mye fokus på elevenes realfagskompetanse i skoledebatten. Det snakkes blant annet mye om at det viktigste for å øke elevenes kompetanse er å styrke lærernes kompetanse, både faglige og didaktisk. ... -
Knowledge centric management : a framework for organizational change, learning and innovation
(Master thesis, 2016)Knowledge sharing and, consequently, organizational learning are considered crucial to innovative performance, yet knowledge as a strategic asset remains less understood and undervalued by firms. This thesis establishes a ... -
Knowledge for the Future Music Teacher: Authentic Learning Spaces for Teaching Songwriting and Production Using Music Technology
(Chapter, 2020)This study explores the challenges of the increasing impact of technol- ogy on music teaching in secondary and upper secondary school in Norway. Using the TPACK framework, we expand on earlier research where teachers’ lack ... -
Knowledge in action Exploring the Integration of Immunity to Change, Embodiment, and Creative Methods in Coaching
(Master thesis, 2023)Selvbevissthet-basert coaching for entreprenører er et fremvoksende studietema som undersøker nye rammeverk og verktøy som er i stand til å produsere betydelige vitenskapelige funn samtidig som det gir verdifull tilbakemelding ... -
Knowledge, attitudes and behaviours regarding antibiotics use among Cypriot university students: a multi-disciplinary survey
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Background The present study aims to investigate the knowledge and attitudes towards antibiotics among students studying medicine, dentistry, and pharmacy at the Near East University in Northern Cyprus. The influence ... -
Knowledge, Mobility and Configurations of Power: an Asset Specificity Perspective on Power in the Knowledge Society
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:214, Doctoral thesis, 2006)This dissertation studies three interrelated concepts—power, knowledge, and mobility—in order to understand how knowledge mobility (specificity) affects power in the knowledge economy. To do this, the thesis is divided ... -
Knowledges of Development
(Master thesis, 2023)Knowing is the first step in the act of becoming. Local communities around the world have developed forms of active knowledge embedded in local landscapes and ways of being. In Aotearoa New Zealand, local development ... -
Known knowns, known unknowns:On Bayesian brains and corvids’ abstract reasoning
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:209, Doctoral thesis, 2009) -
Knute på tråden?: en sosiologisk studie av kommunikasjon i en prosjektorganisasjon
(Master thesis, 2009) -
Kobling av elevers erfaringer og naturfaglige ideer i en utforskende klasseromssamtale - En studie med vekt på lærerens kommunikasjon
(Master thesis, 2014)Denne studien tar for seg en lærerskommunikasjon under en utforskende klasseromsamtale der det kobles mellom elevenes erfaringer og naturfaglige ideer. Klasseromsamtalen skjer med utgangsunkt i en naturfaglig aktivitet ...