Klinisk bevist, dokumentert effekt - En analyse av vitenskapelighet og faglig ekspertise i norsk reklame
Abstract
This master thesis investigates how representations of science and professional expertise are
manifested in advertisements for health, beauty and wellness products, and which ways
science and professional expertise are utilized in arguments to sell these products. Through a
multimodal textual analysis, four video advertisements distributed to Norwegian audiences
between 2015 and 2017 are investigated. The first part of the analysis shows that science and
professional expertise is typically represented in a stereotypic manner, drawing largely on
visual cues and the use of discipline-specific terminology to convey an institutional context
associated with knowledge-based authority. The second part of the analysis shows that
science and professional expertise are used as selling arguments in a number of ways. I argue
that that most important role of science and professional expertise in the argumentation is the
use of them as a contextual frame and stereotype with generally positive connotations.
Science and professional expertise are portrayed as knowledge-based authorities that are
relatively closed off to the public, and as able to deal with problems that are too complex for
regular people to fully understand. The message is therefore that we are expected to trust
science and professional expertise rather blindly as bearers of truth, even when they are in fact
being used as a means to sell a commercial product Denne masteroppgaven undersøker hvordan vitenskapelighet og faglig ekspertise formidles i reklamefilmer for helse-, skjønnhets- og velværeprodukter, og på hvilke måter vitenskapelighet og faglig ekspertise blir benyttet i salgsargumentasjonen for disse produktene. Gjennom en multimodal tekstanalyse undersøker jeg fire reklamefilmer som ble distribuert til norske publikum mellom 2015 og 2017. I den første delen av analysen viser jeg at vitenskapelighet og faglig ekspertise ofte presenteres stereotypisk, med stor vekt på visuelle virkemidler og bruk av fagspesifikk terminologi for å formidle en institusjonell kontekst. I den andre delen av analysen viser jeg hvordan vitenskapelighet og faglig ekspertise brukes på flere ulike måter i salgsargumentasjonen. Jeg argumenterer for at vitenskapelighet og faglig ekspertises viktigste rolle i markedsføringen er som en kontekstuell ramme og stereotypi med visse positive konnotasjoner. Dette gjøres blant annet ved å formidle vitenskapelighet og faglig ekspertise som lukkede kunnskapsautoriteter som håndterer problemer hvis løsninger er for komplekse til at vi kan forstå dem. En slik virkelighetskonstruksjon innebærer dermed at vi forventes å stole blindt på vitenskapelighet og faglig ekspertise som bærere av sannhet, også når det snakk om markedsføring av kommersielle produkter.