• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kloke hoder eller kloke hender? En kvalitativ studie av makt, dominans og ulikhet blant elever på studiespesialisering og yrkesfag

Haraldsen, Mari Trætteberg
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Haraldsen, Mari Trætteberg (omslag).pdf (2.593Mb)
Haraldsen, Mari Trætteberg.pdf (1.109Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2623416
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [2225]
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en sosiologisk studie som viser hvordan vurdering og anerkjennelse av kunnskap spiller en viktig rolle i utforming av forholdet mellom elever i videregående skole. For å undersøke dette har jeg valgt følgende problemstilling: Hvilken type kunnskap anerkjennes i videregående skole? Oppgaven belyser kampen som utspilles blant studiespesialisering- og yrkesfagelever med fokus på deres forståelse av teoretisk og praktisk kunnskap. I forlengelsen av anerkjennelse blir dominans, maktbruk og ulikhet viktige nøkkelord. Studien er basert på fem fokusgruppeintervjuer og et individuelt intervju. Informantene i studien er elever og lærere ved videregående skoler i Midt-Norge. Studien viser at anerkjennelsen har flere dimensjoner, men at teoretisk kunnskap er høyest verdsatt blant elever og lærere. Dette får konsekvenser for skolemiljøet og relasjonene mellom elever, og bidrar til å forsterke hierarkistrukturen. Det er riktignok ulikt hvordan anerkjennelsen av kunnskap kommer til uttrykk blant informantene. Enten skjer dette åpent og direkte eller så skjer det skjult og underkommunisert. Hele tiden foregår det en kamp om å bli verdsatt. Teorirammen har et kulturelt og institusjonelt fokus knyttet til hegemoniske forestillinger i skoleverket. Pierre Bourdieu, Simon Charlesworth og Paul Willis har vært spesielt avgjørende, men også anerkjennelsesperspektiver og Arfwedsons begrep «skolekode» har blitt benyttet som verktøy for å forstå datamaterialet. Temaet for oppgaven er sosiologisk interessant fordi det belyser ulikheter og hierarkiske strukturer på institusjonelt nivå som ofte underkommuniseres i offisielle program. Det skjeve statusforholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap i videregående skole reflekterer på samme tid en gjeldende forståelse i samfunnet generelt.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit