Klimaundervisning i skolen
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3290]
Abstract
Denne studien er en innholdsanalyse av elevtekster som er skrevet av elever på 10.trinn. Temaet for denne studien er elever sitt forhold til klimautfordringer og deresforståelse av hvordan de kan være med på å påvirke klimaet. Dette har blitt forsket pågjennom problemstillingen: “Hvilke refleksjoner har 10. trinns elever omklimautfordringene, og hvordan opplever de sin egen mulighet til å handle?”.
Klimautfordringer har blitt et mer sentralt tema i fagfornyelsen. Informantene som harblitt brukt i denne studien er de første til å gjennomføre hele ungdomsskolen med dennye læreplanen, bedre kjent som LK20. Elevenes tekster viser at det er stor spredningmellom elevenes forståelse. Flere elever viser gode kunnskaper om klimaet, samtidigsom andre elever har en svak forståelse av hva klimautfordringene innebærer. Et sentraltfunn er at de elevene som har hatt en sterk forståelse av klimaet, har tendert til å ha enhøyere motivasjon for å redusere sitt klimaavtrykk. Resultatene i denne forskningenviser at flere av elevene ikke oppnår de målene Kunnskapsdepartementet (2017) ogLK20 har satt for utdanningen. Dette viser at selv om den nye læreplanen har hatt etstørre fokus på klimaet, er det fortsatt en lang vei å gå. Likevel viser det seg i dennestudien at det er de elevene som har mye kunnskap om klimaet som har bestforutsetning til å gjøre endringer som fører til et lavere klimautslipp. Studien tyder derforpå at kunnskapen elevene tilegner seg er viktig for å nå klimamålene. Et annet funn erat flere elever trekker frem store globale utfordringer fremfor de lokale. I tillegg viserelevene et negativt syn på fremtiden og er bekymret for hva klimautfordringene kan føretil. Datamaterialet kan tyde på at disse tankene har kommet fra mye gjentakendeundervisning, og er noe som kan ha ført til en svakere motivasjon til å delta iklimakampen. Her har praktiske arbeidsmetoder vist seg å gi en god effekt på elever sinmotivasjon og kunnskap innenfor klimaet. This study is a content analysis of student texts written by students in the 10th grade.The topic of this study is students' relationship with climate challenges and theirunderstanding of how they can help influence the climate. This has been researchedthrough the question: "What reflections do 10th grade students have about the climatechallenges, and how do they experience their own opportunity to act?".
Climate challenges have become a more important topic in the new corriculum. Theinformants who have been used in this study are the first to complete the entiresecondary school with the new curriculum, better known as LK20. The students' textsshow that there is a large spread between the students' understanding. Several studentsshow good knowledge of the climate, while other students have a weak understanding ofwhat the climate challenges entail. A key finding is that the pupils who have had a strongunderstanding of the climate have tended to have a higher motivation to reduce theirclimate footprint. The results of this research show that several of the students do notachieve the goals the Ministry of Education (2017) and LK20 have set for the education.This shows that even though the new curriculum has had a greater focus on the climate,there is still a long way to go. Nevertheless, this study shows that it is the students whohave a lot of knowledge about the climate who are best placed to make changes thatlead to lower climate emissions. The study therefore suggests that the knowledge thestudents acquire is important for reaching the climate goals. Another finding is that morestudents highlight major global challenges rather than local ones. In addition, thestudents show a negative view of the future and are worried about what the climatechallenges may lead to. The data suggests that these thoughts have come from a lot ofrepeated teaching, and is something may have led to a weaker motivation to participatein the climate fight. Here, practical working methods have been shown to have a goodeffect on students' motivation and knowledge aboute the climate changes.