Browsing Institutt for språk og litteratur by Title
Now showing items 618-637 of 2414
-
Engelske lånord i norsk
(Bachelor thesis, 2019) -
English as a lingua franca in a Norwegian company : the case of Statoil
(Master thesis, 2014) -
English infixation in Norwegian L2 speakers
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker om Norske L2 Engelsk brukere kan bedømme ekspletiv infiksering, banneord i andre ord, som den naturlige fan-fucking-tastic og den unaturlige fa-fuckin-ntastic. Flere forfattere har forsøkt ... -
English Loanwords in Norwegian: A Loanword Processing Study in Young Speakers of Norwegian
(Master thesis, 2013)Using loanwords in everyday speech is something most people do on a daily basis. This project examines, which factors come into play when processing loanwords. A test sample of 40 university students was tested on the ... -
English vocabulary acquisition from the classroom and extramural English : a study of learners in Ghanaian public and private primary schools
(Master thesis, 2016)Using PPVT-4 (Dunn & Dunn, 2007, this study assesses and compares the receptive English vocabulary performance of 80 Ghanaian 5th-grade (primary 5) English language learners (10 to 13 years old), and explain such performance ... -
English-origin verbs in American Norwegian: A morphosyntactic analysis of mixed verbs
(Doctoral theses at NTNU;2018:271, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag av avhandlingen English-origin verbs in American Norwegian: A morphosyntactic analysis of mixed verbs “Vi bare satt der og watch-a da”. Dette er ikke eksempel på ungdomsspråk, men sitat fra en 93 år gammel ... -
Enhancing the vocabulary learning skills of autistic children using augmented reality: a participatory design perspective
(Chapter, 2023)Many autistic children1 face challenges with vocabulary learning. Augmented Reality (AR) has the potential to improve their learning process by leveraging their visuo-perceptual strengths. However, there is a gap in the ... -
Enseigner l'ecrit ou l'oral? - Une etude sur les attitudes des professeurs de francais
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven har som mål å undersøke, gjennom intervjuer og observasjoner, holdningene fransklærere har til skriftlig og muntlig kompetanse på norske videregående skoler. Den tar utgangspunkt i den kommunikative ... -
Entre intention et intuition: – une étude traductologique d’oeuvres africaines francophones en norvégien
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:62, Doctoral thesis, 2014)Résumé de la thèse Cette thèse traite des problématiques culturelles liées à la traduction littéraire. À la fois le produit textuel de la traduction et son processus sont mis en relief dans cette étude. La thèse détecte ... -
Epistemological (Un)certainties: The Literary Journalism of William T. Vollmann and Johny Pitts as a Challenge to Objective Journalism
(Master thesis, 2022)Sjangeren litterær journalistikk kombinerer litteraturens oppfinnsomme måter å skape en fortelling på med journalismens fokus på å beskrive virkeligheten nøyaktig. Denne todelte orienteringen utfordrer normene for objektiv ... -
"Er dritkul kun med et t? mit liv er en løgn". En sosiolingvistisk studie av metadiskurser om språk i en SKAM-nettgruppe
(Master thesis, 2018)Den norske nettbaserte ungdomsserien SKAM har med sitt identifiserbare innhold, sin nyskapende distribusjonsform og sitt autentiske norske ungdomsspråk klart å engasjere og fasinere seere i alle aldre og over hele verden. ... -
Er grammatikken intakt? : en analyse av evnen til produksjon og forståelse av verb og setninger hos demensrammede med moderat til alvorlig kognitiv svikt
(Master thesis, 2017)Denne studien undersøker om demensrammede med moderat til alvorlig kognitiv svikt har grammatiske vansker. Demens er et progressivt syndrom hvor flere og flere hjerneceller dør, noe som fører til generell kognitiv svikt. ... -
"Er Ibsen komen for å bli?" : ein studie av norsklærarens legitimering av Ibsen sin plass i undervising
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven handler om hvordan norsklæreren legitimerer Ibsen sin plass i klasserommet. Dette er en undersøkelse som er gjort ved å nytte intervju. -
Er kortsvar ellipser? - En generativ analyse av kortsvar i norsk
(Master thesis, 2015)Jeg har i denne oppgaven sett nærmere på såkalte kortsvar, som i 1B under. Kortsvarene er direkte svar på spørsmål, der man typisk kun hører eller ser en leksikalsk frase (AP, PP, DP osv.), men der meningsinnholdet går ut ... -
Er tegnspråk mitt språk? - jeg hører jo...
(Journal article, 2012) -
«Er vi søstre?»: En økofeministisk lesning av Ellen Einans forfatterskap
(Master thesis, 2022)I Ellen Einans dikt «Hos søster Ku» er det et menneskelig lyrisk Jeg som stiller spørsmålet «Er vi søstre?» til kua som hun ser på beitet. Jeget ser en del av seg selv i denne kua, som står der alene, forsømt og kun blir ... -
Ereigniskontrollierte Adjunkte im Deutschen
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The present paper investigates small clause adjuncts displaying the phenomenon referred to as ‘event control’ in literature. Many languages, including German, employ non-finite clauses (besides finite clauses) as propositional ... -
Erfaringer med norsk og engelsk blant internasjonalt ansatte på NTNU/Experiences of Norwegian and English among international staff at NTNU
(Research report, 2024)• 92 % av de fast ansatte og 69 % av de midlertidig ansatte rapporterer å ha tatt norskkurs i større eller mindre grad. Likevel oppgir bare 54 % av fast ansatte at de føler de kan nok norsk til å gjøre jobben sin godt. • ...