"Er dritkul kun med et t? mit liv er en løgn". En sosiolingvistisk studie av metadiskurser om språk i en SKAM-nettgruppe
Abstract
Den norske nettbaserte ungdomsserien SKAM har med sitt identifiserbare innhold, sin nyskapende distribusjonsform og sitt autentiske norske ungdomsspråk klart å engasjere og fasinere seere i alle aldre og over hele verden. Spesielt i Danmark ble serien svært populær, og har gjort unge dansker bevisste på at de har mye til felles med sine norske naboer, både språklig og kulturelt. Denne masteravhandlinga tar for seg diskursen Norge og det norske språket i sammenheng med serien SKAM, og studiens formål er å belyse hvordan et mediefenomen kan bli "større enn seg selv" og ha (nabo)språklæring som bieffekt. Datamaterialet er hentet fra de lingvistiske diskusjonene som foregår i kommentarfeltet på Facebook-gruppa Kosegruppa DK. Med utgangspunkt i folkelingvistisk teori, illustrerer studiens analyse hvordan gruppas danske og norske medlemmer snakker om det norske språket internt i SKAM, men også norsk generelt, eksternt for serien. Innlegg og kommentarer fra gruppa presenteres ut fra to overordna perspektiv: Et holdningsfokusert perspektiv som omhandler de danske og norske medlemmenes forestillinger og oppfatninger knytta til det norske språksamfunnet, og et mer instrumentelt og formfokusert perspektiv, hvor vi i større grad finner diskusjoner knytta til det leksikalske nivået i tillegg til syntaks, grammatikk, semantikk og pragmatikk. Studiens drøfting konkluderer med at det finnes støtte for antakelsen om at SKAM har bidratt til å forbedre den norske språkforståelsen hos sitt danske publikum. Argumentene for dette inkluderer blant annet at engasjementet rundt SKAM kan ha bidratt til å endre etablerte språkholdninger knyttet til norsk, øke motivasjonen for deltakelse i nabospråksundervisning og gi danske seere lyst til å se flere norske tv-serier.