Browsing NTNU Open by Title
Now showing items 56006-56025 of 100783
-
Læring i en ny arbeidshverdag - En Q-metodologisk studie om opplevelsen av læring i et arbeidsliv preget av både fysiske og digitale møteplasser
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om læring i arbeidslivet, med fokus på den nye arbeidshverdagen som oppsto i kjølvannet av koronapandemien. I dagens arbeidsliv skjer det sosiale samspillet mellom ansatte både fysisk og digitalt. ... -
Læring i et flerkulturelt arbeidsmiljø
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven er en kvalitativ studie om læring i et flerkulturelt læringsmiljø, ut fra et sosiokulturelt perspektiv. Dette perspektivet er godt egnet til å studere sosiokulturelle forhold, slik som innvandring. Spesifikk ... -
Læring i friluftslivsundervisning
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgåva er elevars læring i friluftslivsundervisning. Tidlegare forsking av læring i friluftsliv har i stor grad tatt føre seg spørsmål om kva elevar lærer og kva denne kunnskapen fører med seg. Denne ... -
Læring i kunnskapsorganisasjoner
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven tar sikte på å beskrive hvordan kunnskap utvikles, deles og forankres i en innovativ kunnskapsorganisasjon. Undersøkelsen er gjennomført som en enkeltcase-studie og datamaterialet bygger på både observasjoner ... -
Læring i virtuell virkelighet
(Bachelor thesis, 2019)Norsk fagskole for lokomotivførere ønsker en utvidelse av et eksisterende prosjekt via en prototype. Det eksisterende prosjektet er en lokfører simulator, og utvidelsen vil gå ut på å koble sammen tog i VR (Virtual Reality). -
Læring og kompetanseutvikling i kommunehelsetenesta - ein intervjustudie av kreftsjukepleiarar
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Learning and competence development in community health service – an interview study of cancer nurses The number of cancer patients is expected to increase 30% by 2020. To meet the needs of seriously ill and dying cancer ... -
Læring og media - En kvalitativ intervjustudie av hvordan voksne opplever og erfarer læring gjennom å se TV-seriene Farmen og Farmen Kjendis
(Master thesis, 2017)Denne studien har tatt for seg hva voksne opplever og erfarer de har lært gjennom å se TVseriene Farmen og Farmen Kjendis. Hensikten med studien har vært å få en bedre forståelse og kunnskap om hva voksne opplever at de ... -
Læring om normering. Erfaringer fra et språkhistorie-didaktisk eksperiment i lærerutdanninga
(Peer reviewed; Journal article, 2016)I denne artikkelen beskrives utprøvinga av et didaktisk opplegg i grunnskolelærerutdanningas norskfag som har språkhistorie som overordnet tema. Målet med metodikken som legges fram, er å gi innsikt i språknormering som ... -
Læring som livsstil og normalitet: Konstruksjoner av samfunnsborgere i kompetansereformens grunnlagsdokumenter
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Livslang læring har vært et politisk fokus i både nasjonale og internasjonale styringsdokumenter i en årrekke. Våren 2020 ble det presentert en ny kompetansereform i Norge, Lære hele livet (Meld. St. 14 (2019–2020)). ... -
Læringens joik
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven er autoetnografisk, skrevet frem som en slags joik. Den er inspirert av joikens kvaliteter både som tekst og innhold. Den er et eksperiment, der jeg filosoferer rundt læringsbegrepet, og bruker joiken i en ... -
Læringsaktiviteter for dannelse i utdanning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2021)Utdanning for bærekraftig utvikling vil være et viktig verktøy for å utvikle framtidige gererasjoners evne til å handle bærekraftig, og kan potensielt være en plattform for å fremme elevers dannelse. Målet med denne ... -
Læringsarena for tverrfaglig samarbeid - eksperter i team
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Experts in Teamwork (EiT) is a compulsory course at 7.5 ECTS for all students at the second-degree level at the NTNU. Annually, approximately 2,000 students take the subject. The students are placed in interdisciplinary ... -
Læringsassistenters plass i kvalitetssystemer
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen undersøker jeg læringsassistenters plass i arbeidet med utdannings-kvalitet ved tre norske UH-institusjoner. Selv om nasjonale forskrifter implisitt omfatter bruken av læringsassistenter som del av ... -
Læringsassistenters rolle i et kvalitetssystem
(Master thesis, 2022)I denne kvalitative studien utforsker jeg hvordan læringsassistenter ved NTNU opplever sin egen rolle i et kvalitetssystem. Jeg har en empirisk og fortolkende tilnærming, og ønsker å se nærmere på hva læringsassistenter ... -
Læringsevne i en kunnskapsbedrift - betydning av ledelse og struktur?
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven tar for seg faktorer som påvirker læringsevnen i en kunnskapsbedrift, nærmere bestemt hvordan faktorene ledelse og formalisering påvirker læringsevnen. Det teoretiske rammeverket er todelt, basert på ... -
Læringsfellesskap og profesjonsutvikling: Språklig kommunikasjon på e-forum i desentralisert lærerutdanning
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2007:151, Doctoral thesis, 2007) -
Læringsmål eller læringsutbyttebeskrivelse? En empirisk, konstruktiv studie av begrepsbruken
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) beskriver læring på ulike nivå i høyere utdanning. Mens læringsmål tidligere var vanlig brukt, ble dette nå erstattet med begrepet læringsutbyttebeskrivelse. ... -
Læringsmiljø ved fådelte skoler - sett i et lærerperspektiv
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven har jeg søkt etter å få innsikt i læreres opplevelse av læringsmiljøet ved fådelte skoler, og stilt spørsmål til om skolens størrelse og ordning har en innvirkning på dette. Læreren har en sentral ... -
Læringsmiljøer med nettbasert læring : En casestudie av ansattopplæring i AS Vinmonopolet
(Master thesis, 2017)Den teknologiske utviklingen har de siste tiårene ført til store endringer i næringsliv og kompetanseheving. Økt tilgang til Internett har gjort bedrifter i stand til å utveksle informasjon og data uavhengig av geografisk ...