Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 55986-56005 av 100783
-
Lærerstudenters erfaringer av lærerstudiets fokus på omsorgssvikt - En flermetodisk undersøkelse av hvordan lærerstudenter oppfatter egen kompetanse innenfor omsorgssvikt
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg forsket på lærerstudenters syn på egen kompetanse innenfor omsorgssvikt, og deres syn på lærerutdanningens fokus på tematikken. Hensikten med denne forskningen, har vært å belyse den viktige rollen ... -
Lærerstudenters oppfatning av matematikk
(Master thesis, 2019)Den instrumentelle tilnærmingen til matematikkundervisning henger igjen i flere norske klasserom (Klette et al., 2007). Som et tiltak for å heve kompetansen i grunnskolen og grunnskolelærerutdanningen har strategier som ... -
Lærerstudenters oppfatninger og kunnskaper i resonnering og bevis
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har vi undersøkt lærerstudenters utviklingsprosess av å tilegne seg kunnskap innen matematikkundervisning i resonnering og bevis. Hensikten med dette prosjektet er å få innsikt i hvordan lærerstudenter ... -
Lærerstudenters oppfatninger og kunnskaper om resonnering og bevis
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har vi undersøkt lærerstudenters utviklingsprosess av å tilegne seg kunnskap innen matematikkundervisning i resonnering og bevis. Hensikten med dette prosjektet er å få innsikt i hvordan lærerstudenter ... -
Lærerstudenters praktiske handlekraft: En kvalitativ studie av fire allmennlærerstudenters verbaliserte refleksjoner i løpet av praksisopplæringen fra et aktivitetsteoretisk perspektiv
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:130, Doctoral thesis, 2014) -
Lærerstudenters profesjonelle utforming: Et diskursorientert bidrag til forståelse av studenters selvutforming gjennom lærerutdanning
(Doktoravhandlinger ved NTNU,;2015:236, Doctoral thesis, 2017)Denne studien søker innsikt i lærerstudenters profesjonelle utforming innenfor en statlig norsk høgskole. I arbeidet kartlegges rådende diskurser blant studenter som er under utdanning, og studien søker innsikt i hvordan ... -
Lærerstøtte i fleksibel, nettbasert undervisning
(Master thesis, 2024)Høyere yrkesfaglig utdanning (fagskole) er en praksisnær og arbeidslivsrelevant utdanning som bygger på yrkesfaglig kompetanse. I tråd med Regjeringens strategi for fleksibel og desentralisert utdanning, satses det i ... -
Lærerstøtte og elevers Well-Being
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvilke sammenhenger det er mellom lærerstøtte og elevers indre motivasjon, trivsel og selvverd. Jeg har fått bruke data som forskningsgruppen ³Livet i skolen´ ved NTNU ... -
Lærerteamet som samarbeidsarena : en kvalitativ studie av læreres samarbeidsoppgaver i team
(Master thesis, 2015)Temaet for denne masteroppgaven er lærernes samarbeid i team. Jeg har gjennom undersøkelsen søkt å finne svar på hvilke arbeidsoppgaver lærerne løser i fellesskap, og hva som påvirker deres prioriteringer. Jeg har også ... -
Lærerutdannerens profesjonsforståelse: en innfallsvinkel til å profesjonalisere lærerutdannerfeltet
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Hva er lærerutdannerens ekspertise og mandat – og hvem avgjør det? I denne artikkelen foreslås profesjonsforståelse som en tilnærming til å kvalifisere og profesjonalisere lærerutdannerpraksis, og som et refleksjonsverktøy ... -
Lærerutdanneres profesjonelle utvikling
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Mens læreres profesjonelle utvikling jevnlig har blitt behandlet i forskningslitteraturen, er interessen for lærerutdanneres utvikling av nyere dato. Å være lærerutdanner beskrives som en kompleks rolle der en både skal ... -
Læresituasjoner i pleie- og omsorgstjenesten i kommunen: Studentevaluering
(Høgskolen i Gjøviks rapportserie, Research report, 2006)Denne rapporten er basert på studentevalueringer fra Prosjekt ”Læresituasjoner i pleie og omsorgstjenesten i kommunen.” Dette var et delprosjekt under ”Geriatri fra 1 til 3” som hadde til hensikt å fokusere på geriatri ... -
Læreverkenes rolle i naturfagets utforskende prosesser
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å undersøke i hvilken grad lærebøker i naturfag legger opp til at det kan jobbes utforskende gjennom oppgavene og aktivitetene som inkluderes i lærebøkene. For å kunne besvare problemstillingen, ... -
Læring "i lag" - En kvalitativ undersøkelse om individuell utvikling i fysisk aktivt samspill på folkehøgskole
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven handler om hvilke erfaringer elever i folkehøgskolen har med sosial læring og utvikling av sosial kompetanse gjennom fysisk aktivitet i grupper. Problemstillingen som utforskes er: «Hvordan erfarer elever i ... -
Læring av skredsikkerhet i vinterfjellet – en analyse av læring på skredkurs
(Bachelor thesis, 2020)Vintersesongen 2018/2019 døde 13 mennesker av snøskred (Aasen, 2019). Flere mener at opp mot 90 prosent av ulykkene skyldes menneskelige feilvurderinger (Atkins, 2000; Tremper, 2018). Det er i dag mange aktører som tilbyr ... -
Læring av uønskede hendelser Avvikssystemet som et verktøy for erfaringstilbakeføring
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er skrevet i samarbeid med Glencore Nikkelverk og vil redegjøre for hvordan ansatte oppfatter avvikssystemet og hvordan bedriften benytter innmeldte avvik til erfaringstilbakeføring. Rapportering av ... -
Læring etter hendelser i bygg- og anleggsbransjen
(Master thesis, 2017)Et viktig element i det ulykkesforebyggende arbeidet hos organisasjoner er å nyttiggjøre seg av erfaringer fra tidligere hendelser for å forhindre gjentakelse av liknende hendelser i fremtiden. De siste årene har derfor ... -
Læring gjennom det taktile
(Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven skal jeg undersøke hvordan man kan bruke dramapedagogikk til å bearbeide, og utdype/ utvide en teaterforestillings sanselige materiale. Oppgaven er besvart og basert på to fremgangsmåter. Den første ... -
Læring gjennom refleksjon - en studie av debriefing etter simulatortrening
(Master thesis, 2013) -
Læring gjennom studentaktive læring- og undervisningsformer ved høyere utdanning
(Master thesis, 2022)Bakteppet for denne masteroppgaven er studentaktive lærings- og undervisningsformer ved høyere utdanning. Formålet er å sette søkelyset på læringsassistenters opplevelser rundt det å skulle legge til rette for læring hos ...