Læring om normering. Erfaringer fra et språkhistorie-didaktisk eksperiment i lærerutdanninga
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Acta didactica Norden. 2016, 10 (3)Abstract
I denne artikkelen beskrives utprøvinga av et didaktisk opplegg i grunnskolelærerutdanningas norskfag som har språkhistorie som overordnet tema. Målet med metodikken som legges fram, er å gi innsikt i språknormering som sosiokulturell prosess for på denne måten å utvikle en forståelse av hvordan språk historie har blitt og fortsatt blir skapt. Artikkelen drøfter hvordan en slik tilnærming kan gi deltakerne økt historisk bevissthet om språklige fenomener. Samtidig presenteres kunnskap om hvilke normeringsprinsipper de involverte lærerstudentene intuitivt ser som de mest
“naturlige” og “hensiktsmessige” i en språkplanleggingskontekst. Et hovedfunn er at det store flertallet løfter fram et “demokrati- eller jamlikhetsprinsipp” og et “ortofoniprinsipp” som de mest
tungtveiende. Artikkelen kommer dessuten med forslag til hvordan det språkhistorie-didaktiske feltet kan utforskes videre.