• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læring i et flerkulturelt arbeidsmiljø

Selvik, Krystyna C.
Master thesis
View/Open
428731_FULLTEXT01.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/268292
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [2967]
Abstract
Denne oppgaven er en kvalitativ studie om læring i et flerkulturelt læringsmiljø, ut fra et sosiokulturelt perspektiv. Dette perspektivet er godt egnet til å studere sosiokulturelle forhold, slik som innvandring. Spesifikk handler denne oppgaven om innvandreres subjektive forståelse om læring knyttet til arbeid i et offentlig sykehjem. Gjennom å studere den subjektive forståelsen om læring i praksis, ønsker jeg å finne ut hva som er fordeler og ulemper ved læring i et flerkulturelt miljø.

Tradisjonelt ble innvandring forbundet med integrasjonsproblemer både i samfunnet og i arbeidslivet. Disse problemer ble knyttet både til skiller i kompetanse og skiller i makt. Gjennom endringer i samfunnet og i arbeidslivet mot et mer desentraliserte systemer, vil innvandrere oppnå bedre innpass både i arbeidslivet og i samfunnet. En av grunnene til det er det voksende behov for all utnytting av den tilgjengelige kompetansen. Av den grunn er det interessant å innhente erfaringer om læring i praksis fra innvandre som jobber i de nye organisasjonene. For å få tak i erfaringer om læring i praksis, har jeg intervjuet 10 informanter fra ulike sykehjem.

Intervjuene ga meg et godt utgangspunkt til å utforske dette temaet i dybden. Både gjennom å studere mønster i data og gjennom sosiologisk - og læringsteori, har jeg identifisert tre grupper med ulik forståelse om læring i praksis. Disse gruppene var: De nye på jobben, de med yrkeserfaring og de med høyskoleutdanning. De fleste informantene har bod i Norge i minst 4 år, bortsett fra de nye på jobben som har bod i Norge under 4 år. Samlet sett har informantene hatt ulike og overlappende forståelse om læring i praksis, og den berørte både positive og negative aspekter ved læring i et flerkulturelt arbeidsmiljø.

Generelt handler informantenes forståelse om læring i praksis både om ulik sosialiseringsgard til arbeidsplassen og samfunnet, og om sosial posisjon. På denne måten er dette funnet i samsvar med den tidligere forskning om læring i arbeidslivet. Det som er mest interessant i dette studiet er de spesifikke erfaringer til innvandrere som utdypper dette tema i dybden. På denne måten setter de søkelys på hva som er utfordringer i praktisk læring, og hvilke aspekter som er bra, og som det kan bygges videre på.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskap

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit