Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 55966-55985 av 100943
-
Lærer-elev-relasjonen - En kvantitativ studie av elevers opplevelse av skolens læringsmiljø og lærerens sosiale støtte, og hvilken betydning dette har for elevenes psykiske helse, indre motivasjon og hjelpesøkende atferd
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven er det fokus på elevenes opplevelse av læreren som sosial støttende i 8. til 10. trinn i grunnskolen og 2. og 3. trinn i den videregåendeskolen. Målet med denne studien er å se på relasjoner mellom ... -
Lærer-elev-relasjonen i det digitale klasserommet
(Master thesis, 2021)12.mars 2020 ble livet som vi kjente det snudd på hodet i løpet av en pressekonferanse – Covid-19 hadde spredd seg til Norge, og dette førte til kraftige restriksjoner og nedstenginger. Over natten skulle alle landets ... -
Lærer-elev-relasjonen og trivsel i skolen
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven belyser sammenhengen mellom temaene lærer–elev–relasjon og elevers trivsel i skolen. Jeg ønsker å finne ut hvordan elever på ett sjuende trinn opplever at læreren bør være mot dem for at de skal trives på ... -
Lærer-elev-relasjonen: En kvantitativ studie av elevenes opplevelse av læringsmiljø og lærerens sosiale støtte, og hvilken betydning dette har for motivasjon og læringsatferd i skolen
(Master thesis, 2014)I denne studien er det fokus på elevenes opplevelse av relasjonen til læreren i matematikk påbarne- og ungdomskolen. Målet med studien er å undersøke om elevenes opplevelse avlæreren endrer seg med økende trinn, og hva som ... -
Lærerarbejdet mellem konceptstyring og professionsetos : om liv og modstandsformer i skolestrukturerne
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Artiklen følger tre lærere, der alle har set sig nødsaget til at revidere den lærergerning, de havde forberedt sig til. Deres møde med lokale og centrale styringsformer af skolen har begrænset anvendelsen af deres erhvervede ... -
” Lærere har den kraften at de kan påvirke deg for resten av livet ”: En intervjustudie av fire elevers opplevelse av studieretningen bygg og anlegg
(Master thesis, 2011)Denne kvalitative studien har undersøkt elevers opplevelse av studieretningen bygg og anlegg. Min intensjon var å få frem elevenes stemme i henhold til hvordan de selv opplever skolesituasjonen og hva som er viktig for at ... -
Lærere i lønnskamp - holdninger til status og lønn gjennom media 1986-1988
(Master thesis, 2014) -
Lærere og skoler i utvikling
(Master thesis, 2010) -
Lærere og tolkers refleksjoner rundt det tolkemedierte klasserommet
(Master thesis, 2014)Foreldre til hørselshemmede barn kan velge opplæring etter § 2.6 i Opplæringsloven for sine barn. Dette betyr at de skal ha opplæring i og på norsk tegnspråk. For elever som får opplæring på sin hjemmeskole kan dette ... -
Lærere og tolkers refleksjoner rundt det tolkemedierte klasserommet : en intervjustudie
(Master thesis, 2014) -
Lærere på små-trinnets bruk av og syn på læreverk i naturfag
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven tar for seg naturfagslærere på småtrinnets syn på og bruk av læreverk. Forskningsspørsmålene som tas opp er: Hvem velger og hvordan velges læreverk i naturfag på småtrinnet?Hvilke synspunkter har lærerne på ... -
Læreren i møte med elever som viser utagerende atferd
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven favner temaet atferd, med spesielt fokus på utagerende atferd, og er forankret i faget pedagogikk og elevkunnskap. Formålet med studien har vært å finne ut hvordan lærere i grunnskolen opplever å ... -
"Læreren kunne ha anbefalt flere bøker" - En studie av hvordan man kan motivere elever til å lese mer skjønnlitteratur
(Master thesis, 2015)Denne avhandlingen er bygd på en kvalitativ studie, hvor jeg tar i bruk spørreundersøkelser og intervjuer med elever og lærere for å finne svar på hvordan elever kan motiveres til å lese mer skjønnlitteratur. I tillegg ... -
Læreren og læremidlene : om læremiddelpraksis ved skoler som har skåret høyt på nasjonale prøver
(Master thesis, 2015) -
Læreren og skolen i spenningsfeltet mellom standardisering og pedagogisk differensiering
(Master thesis, 2013)Forskningsprosjektet er en empirisk undersøkelse om hvordan en sammenslått skole håndterer felles standarder rundt pedagogisk differensiering. Bakgrunnen for prosjektet er en økt bevissthet rundt økte krav og forventninger ... -
«Læreren på norskkurs gjør den beste innsatsen som kan gjøres»: et innblikk i norskopplæringa for voksne innvandrere : lærernes undervisningspraksis og deltakernes opplevelser
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hva som kjennetegner undervisningspraksisen til andrespråkslærere, og hvordan deltakerne opplever norskopplæringa de får. Ved å intervjue to lærere og seks deltakere har jeg ... -
Læreren som motiverende støttespiller for elever med dysleksi
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler hvordan lærer kan tilrettelegge for elever med lese- og skrivevansker – hvordan tilpasse/organisere undervisningen og være elevenes støtte når de bruker sine digitale kompensatoriske hjelpemiddel. ... -
Læreren som motiverende støttespiller for elever med dysleksi - En kreativ undervisningstilnærming for økt motivasjon, mestring og læringsutbytte - Et casestudium
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har hovedfokus på lærerrollen. Tema er hvordan lærer kan tilrettelegge for elever med dysleksi, og hvordan støtte disse i sin bruk av digitale kompensatoriske hjelpemiddel. Studiet er foretatt på ... -
"Læreren tok meg under vingene" En fenomenologisk-hermeneutisk studie av hvordan samspillet mellom elev og skole virker inn på frafall på yrkesfaglig utdanningsprogram
(Master thesis, 2023)Bakgrunn I denne kvalitative studien har hensikten vært å belyse hvordan elever og lærere opplever frafall på yrkesfaglig utdanningsprogram. Frafall i videregående har i en årrekke vært en samfunnsbekymring som har ført ... -
Læreren, skolen og kommunen : en kvantitativ undersøkelse av nyutdannede grunnskolelæreres preferanser ved søking av jobb i skolen
(Master thesis, 2016)Denne masteren har fått tittelen det er bare plass til to barn i denne leken og er et resultat av en kvalitativ undersøkelse, som baserer seg på observasjoner av to barnegrupper i en barnehage i Trondheim kommune. Formålet ...