• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Læreren kunne ha anbefalt flere bøker" - En studie av hvordan man kan motivere elever til å lese mer skjønnlitteratur

Haugen, Jeanett
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masteroppgave__jeanett_haugen.pdf (931.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/297368
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for språk og litteratur [1323]
Abstract
Denne avhandlingen er bygd på en kvalitativ studie, hvor jeg tar i bruk spørreundersøkelser og intervjuer med elever og lærere for å finne svar på hvordan elever kan motiveres til å lese mer skjønnlitteratur. I tillegg utforsker jeg eventuelle sprik mellom elever og lærere i deres syn på lesing og hva som kan motivere til mer lesing. Dette sees i lys av nytte- og lystlesingsperspektiver og skolelesing versus fritidslesing, samt i forskjellene mellom gutter og jenter.

Spørreundersøkelsene ble gjennomført i en 5.- og en 8.klasse for å se om det skjer noe med leseutviklingen, motivasjonen og holdningene til lesing i løpet av skoleårene. Intervjuene ble gjennomført et år senere i de samme klassene, og viser en utvikling i modenhet og holdninger. I tillegg ble norsklæreren til de to klassene intervjuet for å se hva de legger vekt på i undervisningen, og for å se om det er sprik i elever og lærers syn på motivasjon.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit