"Læreren kunne ha anbefalt flere bøker" - En studie av hvordan man kan motivere elever til å lese mer skjønnlitteratur
Abstract
Denne avhandlingen er bygd på en kvalitativ studie, hvor jeg tar i bruk spørreundersøkelser og intervjuer med elever og lærere for å finne svar på hvordan elever kan motiveres til å lese mer skjønnlitteratur. I tillegg utforsker jeg eventuelle sprik mellom elever og lærere i deres syn på lesing og hva som kan motivere til mer lesing. Dette sees i lys av nytte- og lystlesingsperspektiver og skolelesing versus fritidslesing, samt i forskjellene mellom gutter og jenter.
Spørreundersøkelsene ble gjennomført i en 5.- og en 8.klasse for å se om det skjer noe med leseutviklingen, motivasjonen og holdningene til lesing i løpet av skoleårene. Intervjuene ble gjennomført et år senere i de samme klassene, og viser en utvikling i modenhet og holdninger. I tillegg ble norsklæreren til de to klassene intervjuet for å se hva de legger vekt på i undervisningen, og for å se om det er sprik i elever og lærers syn på motivasjon.