Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 27886-27905 av 101093
-
Elever med ADHD i skolen
(Master thesis, 2023)Denne forskningsstudien omhandler elever med ADHD i skolen, og fokuserer på hvilke opplevelser disse elevene har av inkludering og mestring i skolehverdagen. I Norge antar man at 3-5% av barn og unge under 18 år har ADHD. ... -
Elever med Asperger syndrom : om tilrettelegging og inkludering - hva er egentlig viktig
(Master thesis, 2015)Tema for dette prosjektet er Asperger syndrom. Det er et stort behov for mer forskning om Asperger syndrom, og enkelte kommuner har også rettet søkelyset mot autismespekterforstyrrelser og Asperger syndrom som ønskelig ... -
Elever med en autismespekterforstyrrelse - i samspill med medelever
(Bachelor thesis, 2021)Hensikten med dette studiet er å utforske forhold som er viktig når det skal tilrettelegges for samspill mellom elever med ASF og deres medlever. På grunn av nedsatt sosial fungering er elever med denne diagnosen mer utsatt ... -
Elever med skolevegring faller mellom to stoler
(Master thesis, 2023)Denne studien fokuserer på å få en dypere forståelse av lærere og foreldres opplevelse og erfaringer med skolevegringsproblematikken som sies å være en økende trend i dagens norske skoler. For å få innsikt i foreldre og ... -
Elever med stort læringspotensial Tilpasset opplæring og vurdering for læring
(Master thesis, 2021)Elever med stort læringspotensial har fått et økt fokus de siste årene gjennom en satsing på realfag. Disse elevene blir ofte overlatt til deg selv, og forskning viser at dersom elevene ikke møter nok utfordringer i skolen ... -
Elever med stort læringspotensial på Talentsenteret i Trondheim - Læring, interesse, motivasjon og etablering av sosiale relasjoner
(Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilken betydning elever med stort læringspotensial mener deltagelse på Talentsenteret har for læring, interesse og motivasjon for realfag og etablering av sosiale ... -
Elever med stort læringspotensial under koronapandemien
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven skriver jeg om hvordan lærere ved tre skoler har opplevd å ivareta elever med stort læringspotensial under koronapandemien. Formålet med studien er å finne ut i hvilken grad elever med stort ... -
Elever med særskilte behov sin plass i intensjonen om en skole for alle
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan omtalen av elever med særskilte behov har vært i læreplaner og lovverk etter andre verdenskrig. Basert på læreplanene og lovverkene sin omtale av denne elevgruppen, skal jeg vurdere ... -
Elever og nasjonale prøver i regning: En kvalitativ studie om ulike faktorer som kan påvirke resultatene på de nasjonale prøvene i regning
(Master thesis, 2014)De nasjonale prøvene i regning har blitt avholdt siden 2004, og hvert år blir det vist at guttene gjør det bedre enn jentene. Hensikten med denne oppgaven er å belyse ulike faktorer som kan påvirke resultatet på disse ... -
Elever som bryter med kjønns- og heteronormen: analyse av naturfagslærebøker
(Bachelor thesis, 2022) -
Elever som lærere : en case studie av tre elever i prosjektet GrØnske
(Master thesis, 2016)Prosjektet GrØnske er et folkehelseprosjekt rettet mot elever i videregående skole hvor en ønsker at elevene skal få kunnskap om fysisk helse, psykisk helse og kosthold. Prosjektet ble gjennomført i en klasse på en ... -
Elever som meningsskapere på flere språk
(Master thesis, 2021)Sammendrag Denne studien tar for seg digital tekstskaping i to norskfaglige oppgaver hos nyankomne flerspråklige elever på 7. trinn. Verktøyene som ble benyttet var Creaza og Book Creator. I begge verktøyene kan elevene ... -
Elever som strever med utagerende atferd på 1.trinn - En kvalitativ intervjustudie om hvilke erfaringer tre lærere har med å minske risikofaktorer og styrke beskyttelsesfaktorer hos elever med utagerende atferd
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven tar for seg temaene resiliens og utagerende atferd. Formålet med studien er å redegjøre for hvilke risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer tre lærere har observert hos elever med utagerende atferd, og deres ... -
Elever som viser innagerende atferd
(Master thesis, 2016) -
Elever som viser innagerende atferd: med fokus på tilrettelegging i skolen
(Master thesis, 2014)Innagerende atferd har fått mindre oppmerksomhet i skolen enn utagerende atferd. Atferdsproblemet kan være vanskelige å oppdage, og oppfattes ikke på en negativ måte blant lærere og medelever (Befring & Duesund, 2012; Bru, ... -
Elevers adaptivitet og fleksibilitet i subtraksjon
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvantitativ og kvalitativ studie (mikset metode) som ser på hvor fleksible og adaptive elever på sjettetrinn er mellom den skriftlige standardalgoritmen og mentale strategier, når de løser ... -
Elevers arbeid med argumentasjon på barneskolen
(Master thesis, 2023)I studien undersøkes 4.trinn elevers argumenter, og hvordan de uttrykker dem. Formålet med studien er å bidra med mer kunnskap om hvordan elever argumenter i matematikk, og hvilke uttrykksmåter de benytter seg av. Denne ... -
Elevers arbeid med konkretiseringsmateriellet sjakkbrettet
(Master thesis, 2018)