Elever med stort læringspotensial under koronapandemien
Description
Full text not available
Abstract
I denne masteroppgaven skriver jeg om hvordan lærere ved tre skoler har opplevd å ivareta elever med stort læringspotensial under koronapandemien. Formålet med studien er å finne ut i hvilken grad elever med stort læringspotensial har blitt ivaretatt på skolen under koronapandemien. Ut ifra lærernes perspektiv ønsket jeg å finne ut hva de vektla i tilbudet til disse elevene, og hvordan de opplevde å ivareta dem under koronapandemien. Dette skal jeg finne ut av gjennom følgende problemstilling: - Hvordan opplevde lærere å ivareta elever med stort læringspotensial under koronapandemien?For å kunne besvare problemstillingen, danner forskningsspørsmålene grunnlaget for å danne konteksten rundt lærernes opplevelse:1. Hvordan jobber skolen på systemnivå med tilrettelegging for elever med stort læringspotensial og tilpasset opplæring?2. Hvordan forstår lærerne begrepet tilpasset opplæring?3. Hvordan forstår lærerne begrepet elever med stort læringspotensial?4. Hvordan jobber lærerne med tilpasset opplæring og tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial i ordinær praksis? 5. Hvordan jobbet lærerne med tilpasset opplæring og tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial under koronapandemien?Metoden for studien er et fokusgruppeintervju med tre deltakerskoler, hvor to av deltakerskolene er skoler som har hatt særskilt fokus på elevgruppen. Gjennom beskrivelser av det empiriske materiealet har jeg lagt grunnalget for å gjøre en teoretisk analyse, som gir svar på problemstillingen.Resultatet fra studien viser at lærerne ikke har gjort særskilte tiltak for å tilrettelegge for elever med stort læringspotensial under koronapandemien, men deres kunnskap og erfaring om elevgruppen har gjort at lærerne har opplevd at disse elevene har blitt ivaretatt likevel. Lærerne har også utviklet sin digitale kompetanse og ser i dag større nytteverdi i å bruke digitale plattformer og verktøy i undervisningen.