Elever og nasjonale prøver i regning: En kvalitativ studie om ulike faktorer som kan påvirke resultatene på de nasjonale prøvene i regning
Abstract
De nasjonale prøvene i regning har blitt avholdt siden 2004, og hvert år blir det vist at guttene gjør det bedre enn jentene. Hensikten med denne oppgaven er å belyse ulike faktorer som kan påvirke resultatet på disse prøvene. Derfor presenteres følgende fire problemstillinger: Hvordan møter en gruppe elever oppgavene på nasjonal prøve i regning?Hvordan påvirker elevens affektive sider prestasjonen på nasjonal prøve i regning?Hvordan påvirker elevenes motivasjon resultatene på de nasjonale prøvene i regning?Hvordan påvirkes resultatene av om oppgaven krever prosedyrekunnskap eller begrepskunnskap?For å kunne besvare disse problemstillingene, er det benyttet en kvalitativ tilnærming. Først deltok en 8. klasse på en prøve der oppgavene var hentet fra en tidligere gitt nasjonal prøve i regning. Videre ble fire elever, to gutter og to jenter, intervjuet for å belyse problemstillingene. Analysen av datamaterialet består dermed både av prøveresultatene fra hele klassen og intervjuene til de utvalgte elevene. Det er likevel lagt mest vekt på intervjuene. Flere av spørsmålene under intervjuene er stilt med bakgrunn i resultatene på prøven. På selve prøven som ble gitt til klassen, ble det ikke som helhet funnet store kjønnsforskjeller. Det var heller enkelte oppgaver som skilte seg ut, noen i jentenes favør og noen i guttenes favør.Studien viser at jenter og gutter møter oppgavene på nasjonale prøver ulikt. Jentene viser at de behersker regnetekniske oppgaver best, mens guttene viser at de behersker logisk tenking best. Jentene som ble intervjuet, foretrekker også oppgaver som i størst grad krever prosedyrekunnskap. Guttene som ble intervjuet, er mer positive til oppgaver som i større grad krever begrepskunnskap. Studien viser også at elevene har ulik motivasjon i matematikk. Blant jentene som ble intervjuet ble det funnet at de prioriterer ytre motivasjon, mens guttene prioriterer indre motivasjon. Funnene på motivasjon gjenspeiler seg også i funnene på holdninger og oppfatninger om matematikk. Intervjuene med de fire intervjuobjektene viser at de to jentene ser på matematikk som en viktig faktor for å nå et større mål. De trenger matematikk for å komme inn på videre studier. For de to guttene er matematikken i seg selv viktig.Alle disse overnevnte faktorene påvirker hverandre og kan påvirke resultatene på de nasjonale prøvene i regning.