Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWangen, Margret Gyda
dc.contributor.authorEilertsen, Mary-Elizabeth B
dc.contributor.authorAskim, Torunn
dc.contributor.authorThingnes, Elin Rødahl
dc.contributor.authorSolberg, Hilde Strøm
dc.contributor.authorGranbo, Randi
dc.date.accessioned2023-01-20T13:53:34Z
dc.date.available2023-01-20T13:53:34Z
dc.date.created2021-12-20T08:53:08Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for helseforskning. 2021, 17 (2).en_US
dc.identifier.issn1504-3614
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3045004
dc.description.abstractI et pilotprosjekt med utprøving av samarbeidsstillinger, deltok fem ansatte i sykehus og fem universitetsansatte fra fire helsefaglige profesjonsutdanninger. Hver av dem hadde 20 % stilling øremerket formålet. Hensikten med studien var å utforske forventninger til samarbeidsstillinger og erfaringer med å ha øremerkede stillinger for samarbeid. Innsamling av data ble gjort gjennom fokusgruppeintervjuer før og etter prosjektet, med de som inngikk i stillingene. Dataanalysen var inspirert av Malteruds systematiske tekstkondensering. Resultatene viser at samarbeidsstillinger må forankres i ledelsen og blant kollegaer, både i utdanning og praksisfelt. Samarbeidsstillinger kan bidra til å øke status for praksisdelen av profesjonsutdanningene ved å legge til rette for nye samarbeidsarenaer. Etablering av systematikk i samarbeidet gjennom bruk av nye pedagogiske tilnærminger som SVIP-modellen og hovedveiledermodellen, kan styrke rollen til praksisveiledere og gi dem økt kompetanse i veiledning av studenter. Nye pedagogiske møtepunkter og tydeligere rollefordeling i praksisveiledning av studenter vil også kunne styrke samarbeidet mellom utdanning og praksisfelt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiTen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSamarbeidet mellom utdanning og praksis i helseprofesjonsstudiene kan styrkes - Erfaringer fra utprøving av samarbeidsstillingeren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber18en_US
dc.source.volume17en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for helseforskningen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.7557/14.5264
dc.identifier.cristin1970344
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal