Show simple item record

dc.contributor.authorWangen, Margret Gyda
dc.contributor.authorEilertsen, Mary-Elizabeth B
dc.contributor.authorAskim, Torunn
dc.contributor.authorThingnes, Elin Rødahl
dc.contributor.authorSolberg, Hilde Strøm
dc.contributor.authorGranbo, Randi
dc.date.accessioned2023-01-20T13:53:34Z
dc.date.available2023-01-20T13:53:34Z
dc.date.created2021-12-20T08:53:08Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for helseforskning. 2021, 17 (2).en_US
dc.identifier.issn1504-3614
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3045004
dc.description.abstractI et pilotprosjekt med utprøving av samarbeidsstillinger, deltok fem ansatte i sykehus og fem universitetsansatte fra fire helsefaglige profesjonsutdanninger. Hver av dem hadde 20 % stilling øremerket formålet. Hensikten med studien var å utforske forventninger til samarbeidsstillinger og erfaringer med å ha øremerkede stillinger for samarbeid. Innsamling av data ble gjort gjennom fokusgruppeintervjuer før og etter prosjektet, med de som inngikk i stillingene. Dataanalysen var inspirert av Malteruds systematiske tekstkondensering. Resultatene viser at samarbeidsstillinger må forankres i ledelsen og blant kollegaer, både i utdanning og praksisfelt. Samarbeidsstillinger kan bidra til å øke status for praksisdelen av profesjonsutdanningene ved å legge til rette for nye samarbeidsarenaer. Etablering av systematikk i samarbeidet gjennom bruk av nye pedagogiske tilnærminger som SVIP-modellen og hovedveiledermodellen, kan styrke rollen til praksisveiledere og gi dem økt kompetanse i veiledning av studenter. Nye pedagogiske møtepunkter og tydeligere rollefordeling i praksisveiledning av studenter vil også kunne styrke samarbeidet mellom utdanning og praksisfelt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiTen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSamarbeidet mellom utdanning og praksis i helseprofesjonsstudiene kan styrkes - Erfaringer fra utprøving av samarbeidsstillingeren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber18en_US
dc.source.volume17en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for helseforskningen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.7557/14.5264
dc.identifier.cristin1970344
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal