Linjeoptimalisering med konsekvensanalyse og kostnadsberegning for E39 mellom Stormyra og Flauglia i Heim kommune
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2669644Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg alternativer til utbedring av E39 mellom Stormyra og Flaugliai Heim kommune, Trøndelag. Oppgaven presenterer alternativ av varierende inngripen somkonsekvensutredes med nytte-kostnadsanalyse og detaljprosjektering av endelig valgtalternativ.
Oppgaven er utformet av Statens Vegvesen region midt, og utført av studentene BaselNazim Al-Ibrahim og Steinar Hovde ved NTNU i Trondheim. Intern veileder er NilsKobberstad og ekstern veileder ved Statens Vegvesen er Amund Bach Stranden.
Oppgaven sikter på å presentere et forslag til vegtrasé som best løser problemene knyttettil fremkommelighet, gir reduksjon i antall drepte og hardt skadde og ivaretar lokaleinteresser. I alt er det utarbeidet fem alternativer som måles mot dagens situasjon:
Konsept 0+: Breddeutvidelse og mindre trafikksikkerhetstiltak på eksisterende traséKonsept EvT Nordre: Utbedring til H1-standard, med tunnel nord for DyrgrovaKonsept EvT Søndre Utbedring til H1-standard, med tunnel sør for DyrgrovaKonsept NvT Nordre E39 i delvis ny trasé, med tunnel nord for DyrgrovaKonsept NvT Søndre E39 i delvis ny trasé, med tunnel sør for Dyrgrova
Alternativene vurderes ut ifra netto nytte per budsjettkrone, ikke-prissatte konsekvenser,oppnåelse av samfunnsmål og egne krav til utbygging. Endelig rangering gir NvTNordre best vurdering, med EvT Nordre som nest best. NvT Nordre hadde best netto nytteper budsjettkrone, størst reduksjon i antall drepte og hardt skadde, og var nest best påfremkommelighet. This task deals with alternatives for the improvement of E39 between Stormyra and Flaugliain Heim municipality, Trøndelag. The thesis presents alternatives of varying interventionsthat will be assessed in consequence with cost-benefit analysis and detailed design of a finalchoice alternative.
The thesis has been designed by the Norwegian Public Roads Administration and carriedout by the students Basel Nazim Al-Ibrahim and Steinar Hovde at NTNU in Trondheim.The internal supervisor is Nils Kobberstad while the external supervisor at the NorwegianPublic Roads Administration is Amund Bach Stranden.
The task aims to present a proposal for road alignment that best solves problems relatedto accessibility, reduces the number of killed and seriously injured, and safeguards localinterests. In total, five alternatives have been prepared which are measured against thecurrent situation:
Concept 0+: Widening of the road and smaller traffic safety measures on existing roadConcept EvT Northern: Improvement to H1 standard, with tunnel north of Dyrgrova.Concept EvT Southern: Improvement to H1 standard, with tunnel south of DyrgrovaConcept NvT Northern: E39 in a partly new alignment, with tunnel north of Dyrgrova.Concept NvT Southern: E39 in a partly new alignment, with tunnel south of Dyrgrova.
Alternatives are assessed based on net benefit per krone invested, non-priced consequences,achievements of social goals, and specified requirements for development. The final rankinggives NvT Nordre the best rating, with EvT Nordre second best. NvT Nordre had the bestnet benefits per krone invested, the largest reduction in the number of people killed andseriously injured, and had the second-best reduction in travel time.