dc.contributor.advisor | Kobberstad, Nils | |
dc.contributor.advisor | Bach Stranden, Amund | |
dc.contributor.author | Al-Ibrahim, Basel | |
dc.contributor.author | Hovde, Steinar | |
dc.date.accessioned | 2020-07-19T16:02:20Z | |
dc.date.available | 2020-07-19T16:02:20Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2669644 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven tar for seg alternativer til utbedring av E39 mellom Stormyra og Flauglia
i Heim kommune, Trøndelag. Oppgaven presenterer alternativ av varierende inngripen som
konsekvensutredes med nytte-kostnadsanalyse og detaljprosjektering av endelig valgt
alternativ.
Oppgaven er utformet av Statens Vegvesen region midt, og utført av studentene Basel
Nazim Al-Ibrahim og Steinar Hovde ved NTNU i Trondheim. Intern veileder er Nils
Kobberstad og ekstern veileder ved Statens Vegvesen er Amund Bach Stranden.
Oppgaven sikter på å presentere et forslag til vegtrasé som best løser problemene knyttet
til fremkommelighet, gir reduksjon i antall drepte og hardt skadde og ivaretar lokale
interesser. I alt er det utarbeidet fem alternativer som måles mot dagens situasjon:
Konsept 0+: Breddeutvidelse og mindre trafikksikkerhetstiltak på eksisterende trasé
Konsept EvT Nordre: Utbedring til H1-standard, med tunnel nord for Dyrgrova
Konsept EvT Søndre Utbedring til H1-standard, med tunnel sør for Dyrgrova
Konsept NvT Nordre E39 i delvis ny trasé, med tunnel nord for Dyrgrova
Konsept NvT Søndre E39 i delvis ny trasé, med tunnel sør for Dyrgrova
Alternativene vurderes ut ifra netto nytte per budsjettkrone, ikke-prissatte konsekvenser,
oppnåelse av samfunnsmål og egne krav til utbygging. Endelig rangering gir NvT
Nordre best vurdering, med EvT Nordre som nest best. NvT Nordre hadde best netto nytte
per budsjettkrone, størst reduksjon i antall drepte og hardt skadde, og var nest best på
fremkommelighet. | |
dc.description.abstract | This task deals with alternatives for the improvement of E39 between Stormyra and Flauglia
in Heim municipality, Trøndelag. The thesis presents alternatives of varying interventions
that will be assessed in consequence with cost-benefit analysis and detailed design of a final
choice alternative.
The thesis has been designed by the Norwegian Public Roads Administration and carried
out by the students Basel Nazim Al-Ibrahim and Steinar Hovde at NTNU in Trondheim.
The internal supervisor is Nils Kobberstad while the external supervisor at the Norwegian
Public Roads Administration is Amund Bach Stranden.
The task aims to present a proposal for road alignment that best solves problems related
to accessibility, reduces the number of killed and seriously injured, and safeguards local
interests. In total, five alternatives have been prepared which are measured against the
current situation:
Concept 0+: Widening of the road and smaller traffic safety measures on existing road
Concept EvT Northern: Improvement to H1 standard, with tunnel north of Dyrgrova.
Concept EvT Southern: Improvement to H1 standard, with tunnel south of Dyrgrova
Concept NvT Northern: E39 in a partly new alignment, with tunnel north of Dyrgrova.
Concept NvT Southern: E39 in a partly new alignment, with tunnel south of Dyrgrova.
Alternatives are assessed based on net benefit per krone invested, non-priced consequences,
achievements of social goals, and specified requirements for development. The final ranking
gives NvT Nordre the best rating, with EvT Nordre second best. NvT Nordre had the best
net benefits per krone invested, the largest reduction in the number of people killed and
seriously injured, and had the second-best reduction in travel time. | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Linjeoptimalisering med konsekvensanalyse og kostnadsberegning for E39 mellom Stormyra og Flauglia i Heim kommune | |
dc.type | Bachelor thesis | |