Blar i Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver på tittel
Viser treff 577-596 av 737
-
Sirkulære bygg - Bevaring og ombruk i eiendomsbransjen
(Master thesis, 2023)Samfunnet er i ferd med å omstilles fra en lineær til en sirkulær økonomi. Med bakgrunn i et globalt overforbruk gjennom mange år, er det nå avgjørende at det som allerede er produsert ses på som ressurser fremfor avfall ... -
Skole-hjem samarbeid rundt ufrivillig skolefravær En kvalitativ studie om lærere og foresattes opplevelse av skole-hjem samarbeid rundt elever med ufrivillig skolefravær
(Master thesis, 2023)Sammendrag Ufrivillig skolefravær er et økende problem og det er foruroligende at et økende antall barn og unge ikke kommer seg på skolen. Foresatte opplever å stå i et krysspress mellom barnet som ikke vil på skolen og ... -
Skolebasert kompetanseutvikling En studie som undersøker betydningen av nettbaserte kurs i kollektive læringsprosesser
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven handler om hvilken betydning bruken av digitale nettkurs har i det skolebaserte kompetaseutviklingsarbeidet. For å finne svar på det, har jeg gjennomført en kvalitativ studie der jeg har intervjuet tre ... -
Skoleeiers tilrettelegging for utvikling
(Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven ligger i spenningsfeltet mellom skoleeier og skoleleder, der problemstillinger er: Hvilke forventinger har skoleledere til skoleeiers tilrettelegging for utvikling? Formålet med oppgaven er å ... -
Skolekultur og skoleutvikling gjennom Covid-19 Hvordan kan skolekultur ha betydning for mulig skoleutvikling gjennom Covid-19?
(Master thesis, 2022)12. mars 2020 ble Norge nedstengt, og Skole-Norge skulle nå settes på prøve: hvordan skulle man drifte skole under en slik krise, der man skulle ivareta både elever, ansatte og det faglige aspektet? Det som ble interessant ... -
Skoleledelse i situasjoner preget av uforutsigbarhet
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan ledelsen ved en skole kan bidra til utvikling når hverdagen er uforutsigbar og kriser inntreffer. Bakteppet for min forskning har vært koronapandemien som ... -
Skoleledelse og pedagogisk entreprenørskap
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan min rolle som skoleleder kan bidra til at pedagogisk entreprenørskap etablerer seg som en del av skolens praksis. Dette er relevant og av direkte betydning for min daglige ... -
Skoleledelsens betydning for læreres kunnskap- og læringssyn En case-studie av en skole med hyppige lederskifter
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne studien omhandler hvilken betydning leder har for læreres kunnskaps- og læringssyn i en skole med mange lederskifter. Problemstillingen i oppgaven er: hvilken betydning har leder for lærernes kunnskaps- ... -
Skoleledelsens læringsfellesskap - et studium i dets betydning for skolens utviklingsarbeid
(Master thesis, 2021)Sammendrag Denne oppgaven handler om bevisstgjøringen av læringsfellesskapet i skoleledelsen og hvilken betydning dette læringsfellesskapet har for skolens utviklingsarbeid. Problemstillingen jeg har valgt er: Hvordan ... -
Skolelederens betydning for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse
(Master thesis, 2023)I denne kvalitative studien har jeg sett nærmere på sammenhengen mellom hvordan uttalt ledelse av utviklingsarbeid knyttet til profesjonsfaglig digitale kompetanse (PfDK) henger sammen med opplevd praksis, slik lærerne ... -
Skolelederes erfaringer med tiltak for overgangen mellom barnehage til skole/SFO under pandemien "Pandemiens skygge- dagens muligheter?"
(Master thesis, 2023)Overgangen mellom barnehage og skole/SFO er et emne det er forsket på og skrevet en del om. For enkelte barn og deres foresatte er dette en sårbar epoke. Det er derfor essensielt at skolene i samarbeid med barnehagene har ... -
Skolelederes håndtering av vanskelige situasjoner
(Master thesis, 2020)Emosjoner, håndtering av energikrevende emosjoner og robusthet er de overordnede temaene i denne studien. Skoleledere har et stort ansvarsområde og det er mange ulike emosjoner de må håndtere. En skoleleder har ansvaret ... -
Skolen og problematisk skolefravær.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne oppgaven handler om skolefraværsproblematikken. En bør begynne med å se på hva forårsaker skolefravær, hvilke tegn skal en se etter, hvordan kan de forebygge og hvilke tiltak kan skolen gjøre underveis i ... -
Skolens handlingsrom - læreres forståelse av førtilmeldingsfasen
(Master thesis, 2020)Likhetstanken er sentral i norsk skolepolitikk. Opplæringsloven er bygget på ideologien om en skole for alle. Dette forplikter skolen til å tilrettelegge opplæringen slik at den er tilpasset alle elever. Det finnes store ... -
Skolens ivaretakelse av lærerne En fenomenologisk induktiv kvalitativ studie av skoleleders arbeid med å ivareta lærerens integritet når elever krenker
(Master thesis, 2023)Denne avhandlingen er en fenomenologisk induktiv kvalitativ studie. Gjennom empiriske data fra intervju med ledere på ulike nivåer i tilknytning til norsk skole, og teori knyttet til problemstillingen drøftes avhandlingens ... -
Skoleutvikling - Kompetente skolelederes arbeid med varig utvikling
(Master thesis, 2022)Hvordan skal skoleledere klare å legge til rette for organisasjonsutvikling med en målsetting om at utviklingen skal ha varig effekt? Det var utgangspunktet for min problemstilling Hvordan kan ledelse av utviklingsprosesser ... -
Skolevegring som fenomen En kvalitativ studie av fire ulike aktørers erfaringer knyttet til skolevegring som fenomen
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven handler om fenomenet skolevegring. I min jobb som spesialpedagogisk rådgiver opplever jeg at skolevegring er økende blant elever i grunnskolen. Samtidig presiseres det i skolepolitiske dokument at når elever ... -
Skriftlig prøve i matematikk. Hva så?
(Master thesis, 2022)Underveisvurdering (formativ vurdering) har fått et tydelig løft i Kunnskapsløftet 2020. I grunnskolen er det et gjennomgående fokus fra start til slutt at; «Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å ... -
Skriving fra første dag i første klasse.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Da Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006 trådde i kraft, ble skriving mer sidestilt med lesing gjennom de fem grunnleggende ferdighetene. Etter vårt syn har skriving likevel ikke fått den statusen i opplæringen ... -
Skriving fra første dag i første klasse.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Da Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006 trådde i kraft, ble skriving mer sidestilt med lesing gjennom de fem grunnleggende ferdighetene. Etter vårt syn har skriving likevel ikke fått den statusen i opplæringen ...