Skolebasert kompetanseutvikling En studie som undersøker betydningen av nettbaserte kurs i kollektive læringsprosesser
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2823479Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven handler om hvilken betydning bruken av digitale nettkurs har i det skolebaserte kompetaseutviklingsarbeidet. For å finne svar på det, har jeg gjennomført en kvalitativ studie der jeg har intervjuet tre skoleledere og tre lærere fra tre ulike barneskoler i den samme kommunen. Under innhentingen av data og arbeidet med denne oppgaven, har verden vært rammet av epidemi, noe som har satt sitt preg på det meste, også skolehverdagen. Det var ikke til å unngå at covid-19 også ble et tema da informantene gjerne snakker om erfaringer gjort før og etter covid-19. Skolene jeg har hentet empirien fra har gjennomgått MOOCen Vurdering for læring SkoleVFL og har startet med MOCen Innføring av nytt læreplanverk (fagfornyelsen). Utviklingsarbeidet er kommunalt forankret, og informantene forteller om erfaring fra samarbeid på tvers av skoler i tider uten krav til smittevern. Empirien viser stor enighet om det utviklingsarbeidet som pågår, men at det som en følge av covid-19 har vært utfordrende å gjennomføregode prosesser som har ført til varig endring. At et utviklingsarbeid har fungert er ingen garanti for at det neste vil gjøre det dersom rammefaktorene endres og utviklingen av profesjonelle læringsfellesskap utfordres av ytre faktorer.Funn i denne studien peker på at de skolene som lykkes best er de som har lærere med i ledelsen av et utviklingsarbeid, og bevisst jobber for å innhente lærerstemmen gjennom for eksempel ståstedsanalyser når utviklingsarbeid skal planlegges. Alle informantene peker på viktigheten av erfaringsdeling i utviklingsarbeidet. Arbeidet med nettkursene blir sett på som en viktig input, men alle legger vekt på hvor viktig organiseringen i etterkant er. Det blir pekt på at organisering i forbindelse med smittevernstiltak gjør at erfaringsdelingen blir for nærsynt og fører til lite utvikling. Under pandemien har det gjerne vært de som jobber på team i det daglige som deler kunnskap. Det er også et funn at selv om både ledere og lærere har hatt en bratt læringskurve når det gjelder bruk av digitale hjelpemiddel, har manglende digitale ferdigheter gjort at de mulighetene som ligger i ulike samarbeidsplattformer ikke blir godt nok utnyttet.