Blar i Institutt for internasjonal forretningsdrift på tittel
Viser treff 251-270 av 459
-
Kan bærekraftige fritidsreiser gi en bedre reiseopplevelse?
(Chapter, 2021)Vår studie viser at forbrukeres holdning til miljøvern og bærekraftig forbruk kan forutsi intensjon om forbruk av bærekraftig transport. Videre ser vi at bruk av bærekraftig transport kan lede til en bedre reiseopplevelse. ... -
Kjedenes bruk av egne merkevarer, og konkurransen i den norske dagligvarebransjen.
(Bachelor thesis, 2021)Temaet for bacheloroppgaven er basert på de tre store handelshusene; Coop, NorgesGruppen og Reitangruppen. Og deres kjeder sin bruk av egne merkevarer (emv) i den norske dagligvarebransjen. Kjedenes store satsing på emv ... -
Knowledge obstacles when transitioning towards circular economy: an industrial intra-organisational perspective
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Circular economy (CE) is necessary for achieving sustainability goals. Nonetheless, the distillation of CE practices into business operations has been unsatisfactory as firms struggle to transition to CE. There is an ... -
Koronaepidemiens påvirkningen i elektronikkhandelen i Norge 2019-2022; En kvantitativ og kvalitativ analyse av de største aktørene i bransjen
(Bachelor thesis, 2024)I denne oppgaven har vi tatt for oss problemstillingen «Hvordan påvirket Covid-19 økonomien i elektro-varehandelbransjen, og hva kan være årsaken til økonomiske ulikheter i bransjen i perioden 2019-2022». Fokusspørsmålet ... -
Kriseledelse i UH-sektoren
(Bachelor thesis, 2021)Oppgaven finner ved bruk av kvalitative intervjuer ut at endringene og rutinene ledelsen av institusjonen innførte som tiltak på pandemien, opplevdes i all hovedsak som gode og rasjonelle. Det kommer frem en god underliggende ... -
Kultur på arbeidsplassen
(Bachelor thesis, 2019)Temaet i denne oppgaven ble vurdert og valgt på bakgrunn av alles interesse for kultur på arbeidsplassen. Dette fokusområdet ville vi knytte opp mot trivsel og ytelse blant ansatte. Det er i dagens samfunn viktig å ... -
Kundelojalitet
(Bachelor thesis, 2017)I denne oppgaven har problemstillingen: «hvordan påvirker lojalitetsprogrammer i dagligvarehandelen forbrukernes lojalitet til de respektive handelshusene» blitt analysert og drøftet. Distribusjonskjeden består av leddene ... -
Kundelojalitet gjennom egne merkevarer
(Bachelor thesis, 2023)Temaet for oppgaven er rettet mot det norske dagligvaremarkedet og egne merkevarer. For denne bacheloroppgaven skal man forsøke å svare på problemstillingen ‘‘Hvordan kan bruken av egne merkevarer påvirke kundelojalitet?’’. ... -
Kundelojalitet i Ekornes
(Bachelor thesis, 2018)Dette er en bacheloroppgave i markedsføring og ledelse ved NTNU i Ålesund, som tar for seg problemstillingen “Hva gjør Ekornes for å skape kundetilfredshet? ”Gir økt kundetilfredshet økt kundelojalitet?”. Dette har blitt ... -
Land based farming of salmon: economic analysis
(Research report, 2017)The aim of this report is to investigate the economics of land based aquaculture of salmon and to compare the competitiveness of land based production to the conventional, sea based production model. Two land based scenarios ... -
Language Dynamics: Navigating Trust and Innovation in International Team Environments
(Master thesis, 2024)Språk er en avgjørende faktor for å forme oppfatninger om kulturell avstand og fremme tillit innenfor ulike kulturelle kontekster (Henderson, 2005; Saunders, 2010). Formålet med denne studien er å undersøke hvordan språk ... -
Leadership in the context of digitalization: theoretical and empirical insights
(Master thesis, 2020)Digitalisering er et alarmerende fenomen som forvandler eksisterende ledelse i rask fart. Digitalisering endrer landskapet i arbeidet, inkludert hvordan man effektivt kan lede ansatte i den digitale æra. Selv om lederegenskaper ... -
Lederskap og motivasjon i detaljhandelen
(Bachelor thesis, 2021)Hensikten med denne oppgaven er å besvare problemstillingen: “På hvilke måter kan leders atferd og lederstil påvirke arbeidstakers motivasjon?”. Jeg ønsker altså å finne ut på hvilke måter leders atferd og lederstil kan ... -
Lessons Learned: HE driven open innovation to sustain CHOs in Europe
(Research report, 2024)Provide a guideline for the development of OIP (Open Innovation Project) driven by Higher Education Institutes (HEIs) for the benefit of Cultural Heritage Organisations (CHOs). The outcome to be expected is the definition ... -
Life Cycle Assessment of Fishing and Aquaculture Rope Recycling
(Chapter, 2023)In this chapter, we assess the environmental footprint of the production of recycled plastic granulate made of waste ropes from the fishing/aquaculture industries. The end-of-life treatment of waste fishing and aquaculture ... -
Litter Detection with Deep Learning: A Comparative Study
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Pollution in the form of litter in the natural environment is one of the great challenges of our times. Automated litter detection can help assess waste occurrences in the environment. Different machine learning solutions ... -
Loan-to-Value Regulations on Mortgages and the Use and Refinancing of Unsecured
(Peer reviewed; Journal article, 2022)We study how loan-to-value (LTV) regulations on mortgages can change the use of unsecured debt and mortgage refinancing behaviors for households at or near the regulatory limits imposed. This study focuses on the differences ... -
LobNobs Brand Equity og kundenes kjøpsintensjoner 3 rike vinnere og 5 millioner tapere. (Graver 2018)
(Bachelor thesis, 2021)Sammendrag Formålet med denne oppgaven avslører ikke bare effekten av merkevarekapitalen på merkevarepreferanser og kundenes kjøpsintensjoner, men viser også urovekkende funn og effekter av egne merkevarer som påvirker ... -
Lojalitetsprogrammenes verdi sett fra et kundeperspektiv
(Bachelor thesis, 2020)Formålet med denne oppgaven er å få dypere innsikt i lojalitetsprogrammer. Vi har undersøkt hva lojalitet kan bidra med i et kundeforhold, sett fra kundens perspektiv. I tillegg har vi avdekket hvilken betydning et slikt ... -
Looking Beyond the Factory Gates: Life Cycle Assessment, Supply Chain Management and Design for Environment
(Chapter, 2023)This chapter gives an overview of the principles of life cycle assessment (LCA), supply chain management (SCM) and design for the environment (DfE). They are all placed at Level 2 in the CapSEM Model as tools for enhancing ...