Koronaepidemiens påvirkningen i elektronikkhandelen i Norge 2019-2022; En kvantitativ og kvalitativ analyse av de største aktørene i bransjen
Description
Full text not available
Abstract
I denne oppgaven har vi tatt for oss problemstillingen «Hvordan påvirket Covid-19 økonomien i elektro-varehandelbransjen, og hva kan være årsaken til økonomiske ulikheter i bransjen i perioden 2019-2022». Fokusspørsmålet vi har undersøkt knyttet til denne problemstillingen er om aktører i elektronikkhandelen som opererte eksklusivt med netthandel var mer lønnsom enn aktører med både fysiske- og nettbaserte butikker i perioden 2019-2022. Aktørene oppgaven tar for seg er Elkjøp og Power som operer med både fysiske butikker og netthandel, og Komplett som eksklusivt driver nettvirksomhet.
For å undersøke dette, har vi benyttet oss av både intern og ekstern sekundærdata. Dette vil si informasjon som er direkte hentet fra organisasjonene selv, samt fra andre kilder. Blant annet har vi benyttet oss mye av kilder som Proff.no og Enin til å undersøke diverse regnskapstall og nøkkeltall.
I analysedelen av oppgaven, har vi utført både en kvantitativ og kvalitativ analyse. I den kvalitative delen utførte vi en bransjeanalyse, hvor vi gjorde både en intern- og eksternanalyse av elektronikkhandelbransjen. For den eksterne delen utførte vi en «Porters fem krefter» analyse for å forstå konkurransesituasjonen i markedet, samt at vi hadde en gjennomgang av makrofaktorer for å gi oss en videre innsikt i markedssituasjonen i den relevante perioden.
I internanalysen utførte vi en VRIO-analyse for å kartlegge de verdifulle egenskapene til de tre aktørene oppgaven tar for seg. Til slutt gjorde vi en SWOT-analyse for å oppsummere funnene fra den eksterne og interne analysen.
I den kvantitative delen av oppgaven, undersøkte vi en rekke nøkkeltall og sammenlignet disse for de tre aktørene som oppgaven tar for seg. Spesielt nøkkeltallet “driftsresultat i % av driftsinntektene” var viktig for vår vurdering, siden den ser på prosentvis vekst for aktørene, og tar hensyn til både kostnader og inntekter.
Gjennom en grundig utført analyse, kunne vi til slutt konkludere med at de aktørene som eksklusivt driver med netthandel ikke var mer lønnsom enn de aktørene som hadde både fysiske- og nettbaserte butikker i perioden 2019-2022. Vi kan også konkludere med at det var andre faktorer enn valg av salgskanal som påvirket lønnsomheten i denne perioden. Faktorer som forretningsstrategi, stordriftsfordeler og kostnadsbesparelse, er blant de andre faktorene som har spilt en stor rolle for aktørenes lønnsomhet i den gitte perioden. The purpose of this thesis is to address how Covid-19 affected the electronic retail market in the period 2019-2022, and what could be the possible causes of the economic inequalities in the industry. The main question we wanted to investigate which is related to this problem, is whether companies in the electronic retail marked industry who exclusively operates by selling online, is more profitable than companies that has both physical and online stores in the period 2019-2022.
To investigate this, we have used both internal and external secondary data. This means we have used information that is directly from the company itself, in addition to other types of sources. For example, have we used sources like Proff.no and Enin to investigate accounting figures and key figures.
In the analysis part of this assignment, we have done both a quantitative and qualitative analysis. In the qualitative part, we carried out an industry analysis, where we did both an internal and external analysis. For the external part we did a “Porters five forces” analysis and looked at different macro factors to give us further insight into the situation in the market.
For the internal part we did a VRIO-analysis to map out the valuable characteristics of the three companies that this assignment is based around. To summarize the findings from the external and internal analysis, we conducted a SWOT-analysis.
When it comes to the quantitative part of the assignment, we looked at different key numbers and compared these for the three companies. The key number “Operating result in % of operating income” was especially important for our assessment, since it looks at percentage growth for the companies and considers both costs and income.
Through a thorough analysis, we have concluded that companies who exclusively sell online were not more profitable than companies which have both physical and online stores in the period 2019-2022. We can also conclude that there are other factors than which sales channel that is being used, that will affect profitability. Factors like business strategy, economies of scale and cost savings are among the factors that could affect the company's profitability in the given period.