Blar i Institutt for internasjonal forretningsdrift på tittel
Viser treff 272-291 av 459
-
Machine Translation in Low-Resource Languages by an Adversarial Neural Network
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Existing Sequence-to-Sequence (Seq2Seq) Neural Machine Translation (NMT) shows strong capability with High-Resource Languages (HRLs). However, this approach poses serious challenges when processing Low-Resource Languages ... -
Macroplastic in Soil and Peat. A Case Study from the Remote Islands of Mausund and Froan Landscape Conservation Area, Norway; Implications for Coastal Cleanups and Biodiversity
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Marine plastic litter is ubiquitous and knowledge about its impact on coasts, open waters, the deep-sea, and the biota found in those habitats is increasing. However, studies of how it affects terrestrial environments such ... -
Managing Business Relationships in Turbulent Environments to Achieve Resilience: A Case Study on Norwegian Firms Selling to African Markets
(Master thesis, 2023)Mange globale forretningsfirmaer fra vestlige land engasjerer seg i økende grad med fremvoksende markeder. Disse markedene er imidlertid ofte preget av turbulente forretningsmiljøer, noe som kan utgjøre utfordringer for ... -
Managing trust and control when offshoring information systems development projects by adjusting project goals
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article presents a study of two projects focusing on the relationships of two Nordic clients with suppliers in low-cost countries. It explores the interplay between trust and control when offshoring information systems ... -
Manufacturing backsourcing: a case study of a company's process framework
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The purpose of this study is to examine the backsourcing process. Based on previous research and lessons learned from a case study of a supplier of maritime equipment in a Scandinavian cluster, important drivers, activities ... -
Markedsføring, modeller og makt i norsk dagligvarehandel: fra kjøpmannen på hjørnet til tre store handelshus
(Chapter, 2019)Dette bokkapitlet viser endringer som har skjedd i markedsføringskanalene for dagligvarer i Norge i perioden 1953–2017. Tre problemstillinger belyses: (1) Har antall detaljvareutsalg blitt redusert i løpet av perioden i ... -
Market integration between wild and farmed seabream and seabass in Spain
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Gilthead seabream (Sparus aurata) and European seabass (Dicentrarchus labrax) production from aquaculture has been increasing since the 1990s. Nowadays, about 95% of their production comes from aquaculture. In this study, ... -
Market integration between wild and farmed species in Spain
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Market integration occurs when prices among different locations or related goods follow similar patterns over time. Current knowledge on market integration between aquaculture and wild-caught fish is based on a small number ... -
Measuring impact through experimental design in entrepreneurship education: A literature review and research agenda
(Journal article; Peer reviewed, 2018)True experimental design and quasi-experimental design are considered to be rigorous research designs appropriate for assessing the impact of pedagogical interventions. This study explores the extent and application of ... -
Measuring potential rents in the North Sea herring fishery
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This paper assesses the potential for rent generation in the North Sea herring fishery. The assessment distinguishes between rents and intra-marginal profits—the sum of which constitutes variable profits in the fishery. A ... -
Medarbeiderdrevet innovasjon i norsk oppdrettsnæring
(Bachelor thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) påvirker ansattes prestasjoner, jobbtilfredshet og sykefravær. Videre ønsker gruppen også å finne ut hvordan bedrifter i den norske ... -
Merkebevissthet og Merkekjennskap - Sentrale temaer for forbrukernes valgprosess
(Bachelor thesis, 2021)Oppgavens hovedfokus ble valgt med bakgrunn i Sibelias egne bekymringer rundt deres synlighet i markedet og forbrukernes kjennskap til deres merke og merkevare. Temaer som merkebevissthet, merkeverdi og merkekjennskap står ... -
Merkevarebygging gjennom sosiale medier
(Bachelor thesis, 2021)Bacheloroppgaven tar utgangspunkt i å bygge opp en merkevare på sosiale medier basert på assosiasjoner. Bakgrunnen for valg av tema er en kombinasjon av våre interesser for merkevarebygging, sosiale medier og Ålesund sentrum ... -
Merkevarebygging og sosiale medier- casestudie
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven har som hensikt å kartlegge hvilken rolle sosiale medier spiller for merkevarebyggingen til bedrifter. Sosiale medier er i stadig utvikling, og benyttes både privat og i jobbsammenheng. I tillegg har ... -
Merkevaren TAFJORD - Merkebevissthet for neste generasjons forbrukere
(Bachelor thesis, 2022)I denne bacheloroppgaven ønsker vi å utforske problemstillingen “Hvordan kan TAFJORD skape merkebevissthet til unge i alderen 18-25?”. For å skape et fundament både teoretisk og metodisk har vi opprettet 4 forskningsspørsmål ... -
Mersalg i fysiske butikker og nettbutikker
(Bachelor thesis, 2016)Hensikten med denne oppgaven var å finne ut om en selger i en fysisk butikk kan påvirke til større og flere salg i forhold til en nettbutikk. Hos en fysisk butikk har vi en fysisk selger som viser kunden ulike produkter ... -
Methodology for open innovation collaborations between acdemia and cultural heritage organisation PR3A1
(Research report, 2023) -
A missed opportunity to implement a 3D digital twin in strategic planning in the Ålesund region, Norway: What to blame?
(Journal article; Peer reviewed, 2024)While there have been academic discussions regarding the strategic and relational shift in spatial planning, and the potential of digital geospatial planning support systems (PSS) in this regard, the integration between ... -
Mobile banking services adoption in Pakistan: are there gender differences?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Purpose The purpose of this paper is to provide a comprehensive insight into the deciding factors affecting an individual’s intention to adopt mobile banking (m-banking) services in Pakistan. Design/methodology/approach A ... -
Mobile money as a driver of digital financial inclusion
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Meeting the mobile money needs of the less privileged in developing and emerging markets opens up enormous possibilities for banks and newly emerged financial-technology firms. Many consider mobile money services a separate ...