Blar i Institutt for internasjonal forretningsdrift på tittel
Viser treff 239-258 av 462
-
Insights on External Factors and Firms’ Preference for Domestic Suppliers During Times of Uncertainty
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker potensiell påvirkning av eksterne faktorer på bedrifters preferanse for lokasjon til leverandører. På den måten utforsker den forholdet mellom risikoreduksjon og tilbøyeligheten til innenlandsk ... -
Intellectual capital disclosure from the users` perspective: the case of Higher Education Institution in Norway
(Master thesis, 2021)WWith the rise of the knowledge-based economy, knowledge has been recognized as a key driver in the value creation and economic growth. Nowadays, organizations are more reliant on their intellectual assets than the physical ... -
Intercontinental variations of the import trade pattern of Norway: applications to best linear unbiased estimable functions of hierarchical econometric model
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This paper’s main purpose is an analysis of the intercontinental variations of Norwegian import expenditures based on yearly import data from 1988 to 2014. We estimate functions for the best linear unbiased estimator (BLUE) ... -
Intercultural Communication: Power distance as an influential factor in challenges in communicating with Asian business Partners
(Master thesis, 2020)Communicating with those from another culture may be difficult for different reasons. Researchers have developed theories concerning different taxonomies that have proven to be useful for understanding cultural differences. ... -
Internal communication crossing borders - An exploratory and quantitative approach on what
(Master thesis, 2014)Communication and culture go hand in hand. The importance of both topics is exposed by the enormous amount of research that has been done in their name. How these two topics intertwine has also been given a great deal ... -
International business competence and innovation performance: the role of ambidextrous organizational culture and environmental dynamism
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Purpose This study aims to examine the influence of international business competence (IBC) on innovation performance of organizations activating in global markets. The study also explores whether ambidextrous organizational ... -
International Business Competence and Innovative Performance: The Antecedent Effects of Cultural and Structural Ambidexterity and The Moderating Role of Environmental Dynamism
(Master thesis, 2020)Formål: Akademisk forskning vektlegger i økende grad den kritiske rollen som internasjonalisering spiller i å skille ut strategier for å få fotfeste i å utvikle nye produkter og tilby unike tjenester, men empiriske studier ... -
International Expansion and Doing Business in China: A case study
(Bachelor thesis, 2020)ABSTRACT Entering the Chinese market can be challenging, but it is difficult to ignore the opportunity that China offers. The main objective of this study is to investigate a Norwegian large-scale machinery and equipment ... -
Internationalization of a Traditional Norwegian Industry: A Case Study of A/S Spilka Industri
(Master thesis, 2021)Det overordnede målet i denne masteroppgaven var å bidra til en bedre forståelse for hvordan små og mellomstore bedrifter øker sitt internasjonale engasjement, og videre skape en omfattende forståelse for hvilke faktorer ... -
Internationalization Process of Ekornes Beds AS
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er skrevet som en konfidensiell oppgave i samarbeid med Ekornes Beds AS, hvor innholdet derfor anses som strengt fortrolig og ikke skal publiseres før tre år fra datoen 08.07.2020. Formålet med denne ... -
Intersecting Knowledge Dynamics and Strategic Partnerships: A Pathway to International Market Expansion
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven utforsker hvordan kunnskapsdynamikk i strategiske partnerskap påvirker global ekspansjon for robotikkfirmaer. Gjennom intervjuer med representanter fra både vårt hovedfirma og eksterne selskaper, analyseres ... -
Is there a coherence between policy formulation and implementation of public funding of innovation projects? A study of project selection mechanisms in the Norwegian Research Council
(Chapter, 2016)I denne studien utnyttes forskningsrådsdata som viser evalueringer av ulike aspekter ved norske bedrifters søknader om støtte til brukerstyrte innovasjonsprosjekter. Disse dataene er koblet sammen med et datasett som ... -
Kan bærekraftige fritidsreiser gi en bedre reiseopplevelse?
(Chapter, 2021)Vår studie viser at forbrukeres holdning til miljøvern og bærekraftig forbruk kan forutsi intensjon om forbruk av bærekraftig transport. Videre ser vi at bruk av bærekraftig transport kan lede til en bedre reiseopplevelse. ... -
Kjedenes bruk av egne merkevarer, og konkurransen i den norske dagligvarebransjen.
(Bachelor thesis, 2021)Temaet for bacheloroppgaven er basert på de tre store handelshusene; Coop, NorgesGruppen og Reitangruppen. Og deres kjeder sin bruk av egne merkevarer (emv) i den norske dagligvarebransjen. Kjedenes store satsing på emv ... -
Knowledge obstacles when transitioning towards circular economy: an industrial intra-organisational perspective
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Circular economy (CE) is necessary for achieving sustainability goals. Nonetheless, the distillation of CE practices into business operations has been unsatisfactory as firms struggle to transition to CE. There is an ... -
Koronaepidemiens påvirkningen i elektronikkhandelen i Norge 2019-2022; En kvantitativ og kvalitativ analyse av de største aktørene i bransjen
(Bachelor thesis, 2024)I denne oppgaven har vi tatt for oss problemstillingen «Hvordan påvirket Covid-19 økonomien i elektro-varehandelbransjen, og hva kan være årsaken til økonomiske ulikheter i bransjen i perioden 2019-2022». Fokusspørsmålet ... -
Kriseledelse i UH-sektoren
(Bachelor thesis, 2021)Oppgaven finner ved bruk av kvalitative intervjuer ut at endringene og rutinene ledelsen av institusjonen innførte som tiltak på pandemien, opplevdes i all hovedsak som gode og rasjonelle. Det kommer frem en god underliggende ... -
Kultur på arbeidsplassen
(Bachelor thesis, 2019)Temaet i denne oppgaven ble vurdert og valgt på bakgrunn av alles interesse for kultur på arbeidsplassen. Dette fokusområdet ville vi knytte opp mot trivsel og ytelse blant ansatte. Det er i dagens samfunn viktig å ... -
Kundelojalitet
(Bachelor thesis, 2017)I denne oppgaven har problemstillingen: «hvordan påvirker lojalitetsprogrammer i dagligvarehandelen forbrukernes lojalitet til de respektive handelshusene» blitt analysert og drøftet. Distribusjonskjeden består av leddene ... -
Kundelojalitet gjennom egne merkevarer
(Bachelor thesis, 2023)Temaet for oppgaven er rettet mot det norske dagligvaremarkedet og egne merkevarer. For denne bacheloroppgaven skal man forsøke å svare på problemstillingen ‘‘Hvordan kan bruken av egne merkevarer påvirke kundelojalitet?’’. ...