• Markedsføring, modeller og makt i norsk dagligvarehandel: fra kjøpmannen på hjørnet til tre store handelshus 

      Nervik, Bjørn (Chapter, 2019)
      Dette bokkapitlet viser endringer som har skjedd i markedsføringskanalene for dagligvarer i Norge i perioden 1953–2017. Tre problemstillinger belyses: (1) Har antall detaljvareutsalg blitt redusert i løpet av perioden i ...
    • Market integration between wild and farmed seabream and seabass in Spain 

      Bjørndal, Trond; Guillen, Jordi (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Gilthead seabream (Sparus aurata) and European seabass (Dicentrarchus labrax) production from aquaculture has been increasing since the 1990s. Nowadays, about 95% of their production comes from aquaculture. In this study, ...
    • Market integration between wild and farmed species in Spain 

      Bjørndal, Trond; Guillen, Jordi (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Market integration occurs when prices among different locations or related goods follow similar patterns over time. Current knowledge on market integration between aquaculture and wild-caught fish is based on a small number ...
    • Measuring impact through experimental design in entrepreneurship education: A literature review and research agenda 

      Longva, Kjersti Kjos; Foss, Lene (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      True experimental design and quasi-experimental design are considered to be rigorous research designs appropriate for assessing the impact of pedagogical interventions. This study explores the extent and application of ...
    • Measuring potential rents in the North Sea herring fishery 

      Arnason, Ragnar; Bjørndal, Trond; Gordon, Daniel Vernon; Bezabih, Mintewab (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      This paper assesses the potential for rent generation in the North Sea herring fishery. The assessment distinguishes between rents and intra-marginal profits—the sum of which constitutes variable profits in the fishery. A ...
    • Medarbeiderdrevet innovasjon i norsk oppdrettsnæring 

      Gullhaug, Malin; Hagset, Mathias; Kristensen, Ole-Morten (Bachelor thesis, 2022)
      Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) påvirker ansattes prestasjoner, jobbtilfredshet og sykefravær. Videre ønsker gruppen også å finne ut hvordan bedrifter i den norske ...
    • Merkebevissthet og Merkekjennskap - Sentrale temaer for forbrukernes valgprosess 

      Wiik, Guro; Ellefsen, Thea Liavaag; Resnes, Kristian Tron Stafseth; Øvreseth, Malin Victoria Bomvoll (Bachelor thesis, 2021)
      Oppgavens hovedfokus ble valgt med bakgrunn i Sibelias egne bekymringer rundt deres synlighet i markedet og forbrukernes kjennskap til deres merke og merkevare. Temaer som merkebevissthet, merkeverdi og merkekjennskap står ...
    • Merkevarebygging gjennom sosiale medier 

      Fredriksen, Vilde Nagel; Olafsen, Preben Finnøy (Bachelor thesis, 2021)
      Bacheloroppgaven tar utgangspunkt i å bygge opp en merkevare på sosiale medier basert på assosiasjoner. Bakgrunnen for valg av tema er en kombinasjon av våre interesser for merkevarebygging, sosiale medier og Ålesund sentrum ...
    • Merkevarebygging og sosiale medier- casestudie 

      Melsbø Rotvik, Marie-Kasbara (Bachelor thesis, 2021)
      Denne bacheloroppgaven har som hensikt å kartlegge hvilken rolle sosiale medier spiller for merkevarebyggingen til bedrifter. Sosiale medier er i stadig utvikling, og benyttes både privat og i jobbsammenheng. I tillegg har ...
    • Merkevaren TAFJORD - Merkebevissthet for neste generasjons forbrukere 

      Adolfsen, Ulrik; Nilsen, Marius (Bachelor thesis, 2022)
      I denne bacheloroppgaven ønsker vi å utforske problemstillingen “Hvordan kan TAFJORD skape merkebevissthet til unge i alderen 18-25?”. For å skape et fundament både teoretisk og metodisk har vi opprettet 4 forskningsspørsmål ...
    • Mersalg i fysiske butikker og nettbutikker 

      Lundbø, Helene; Berge, Maria Bigset (Bachelor thesis, 2016)
      Hensikten med denne oppgaven var å finne ut om en selger i en fysisk butikk kan påvirke til større og flere salg i forhold til en nettbutikk. Hos en fysisk butikk har vi en fysisk selger som viser kunden ulike produkter ...
    • Methodology for open innovation collaborations between acdemia and cultural heritage organisation PR3A1 

      Angeletaki, Alexandra; Rice, Paula Maria (Research report, 2023)
    • Mobile banking services adoption in Pakistan: are there gender differences? 

      Glavee-Geo, Richard; Shaikh, Aijaz Ahmed; Karjaluoto, Heikki (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Purpose The purpose of this paper is to provide a comprehensive insight into the deciding factors affecting an individual’s intention to adopt mobile banking (m-banking) services in Pakistan. Design/methodology/approach A ...
    • Mobile money as a driver of digital financial inclusion 

      Shaikh, Aijaz A.; Glavee-Geo, Richard; Karjaluoto, Heikki; Hinson, Robert (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Meeting the mobile money needs of the less privileged in developing and emerging markets opens up enormous possibilities for banks and newly emerged financial-technology firms. Many consider mobile money services a separate ...
    • Modeling Bond Spreads and Credit Default Risk in the Norwegian Financial Market Using Structural Credit Default Models 

      Rundhaug, Mathilde; De Lange, Petter Eilif; Aamo, Per Egil (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      In this study, we examine the credit risk of banking bonds. We apply two option-based credit default models originally derived by Merton and Black and Cox, with the aim of producing objective credit ratings and credit ...
    • Modelling volatility in financial electricity contracts 

      Holan, Magnus Ofstad; Ekornesvåg, Christian H. (Master thesis, 2020)
      Når finansmarkedene priser en opsjon, er det eneste ukjente parametere den fremtidige volatiliteten til det underliggende verdipapiret. Prisen til et verdipapir svinger relativt sakte når markedsforholdene er rolige, og ...
    • The moderating effect of market knowledge on contractual efficacy: evidence from Asian supplier–Western buyer relationships 

      Burki, Umar; Glavee-Geo, Richard; Dahlstrom, Robert; Kanani, Renger; Buvik, Arnt (Journal article; Peer reviewed, 2023)
      This study employs transaction cost logic to investigate effects of market knowledge on formal contracting. The model maintains that market knowledge moderates the effects of supplier specific assets and buyer specific ...
    • Moderating factors of the country image effect on product evaluation 

      Strandos, Sandra; Løken, Malin (Bachelor thesis, 2015)
      Objective: In this study, our objective is investigate how product involvement and product familiarity moderate the effect of country image on product evaluation, as well as if and how a positive or a negative country image ...
    • Motivations for CSR in the Norwegian maritime cluster: stakeholder perspectives and policy implications 

      Fjørtoft, Barbro Elisabeth; Grimstad, Siv Marina Flø; Glavee-Geo, Richard (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      The goal of the paper is to explore the motives forfirms’engagement inCSR and tofind out what underlines the CSR stakeholder choice. Weintegrated both qualitative and quantitative approaches and addressedthe research ...
    • Multilevel considerations for sustainability management 

      Knudson, Haley (Doctoral theses at NTNU;2023:342, Doctoral thesis, 2023)
      This thesis investigates how the concept of business models for sustainability (BMfS) supports and enables sustainability management in organizations, along with how the concept can bridge organizational and societal system ...