«Vi har en stemme for en grunn» En kvalitativ studie av elever med spesialundervisning sine erfaringer med å medvirke
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141741Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3908]
Sammendrag
Forskning viser at elever i liten grad får medvirke i egen skolehverdag (Garrels, 2018, s.66). Samtidig får ikke norske elever med spesialundervisning optimalt læringsutbytte(Nordahl, 2018, s. 9). Elevmedvirkning kan bidra til mer tilpasset undervisning(Barneombudet, 2017, s. 42). Vi ønsket derfor å få et innblikk i elevers egne erfaringerknyttet til tematikken. I vår studie har vi gjennomført en kvalitativ undersøkelse.Innenfor kvalitativ metode valgte vi å ha fire semistrukturerte intervjuer om eleveneserfaringer med medvirkning. Felles for elevene i studien var at de hadde vedtak omspesialundervisning og de gikk på mellomtrinnet i norsk skole. Studiens problemstilling erhvordan elever med spesialundervisning erfarer å medvirke. For å besvareproblemstillingen benyttet vi oss av selvbestemmelsesteorien (Deci & Ryan, 2000),Shiers (2001) modell om veien til deltakelse og Lundys (2007) fire nøkkelelementer formedvirkning.
Studiens hovedfunn er at elevene hadde lav forståelse for hva medvirkning handlet om. Inorske styringsdokumenter utgjør medvirkning en sentral plass (Barnekonvensjonen,1989, art. 12; Kunnskapsdepartementet, 2017; Opplæringsloven, 1998, 2023). Deriblanthar elever rett på å medvirke. Elevene, i vår studie, sin lave forståelse for medvirkningsamsvarer derfor ikke med hvor integrert medvirkning burde vært i skolen. De hadde liteerfaringer med elevmedvirkning. Blant de fire elevene vi intervjuet var det stor variasjoni ønske om å medvirke. Av erfaringene som kom fram, viste det seg at elevene opplevdeat lærerne sjeldent tok initiativ til å medvirke. Elevene opplevde en mangelfulltilrettelegging, som kan ha ført til at elevene, en viktig ressurs, ikke ble benyttet. Trosselevenes dårlige erfaringer, uttrykte de glede av å bli lyttet til, samt at flere av elevenevar bevisste på verdien av å medvirke. Research shows that students are only allowed to participate in their own school life to asmall extent (Garrels, 2018, p. 66). At the same time, Norwegian students with specialneeds do not get optimal learning outcomes (Nordahl, 2018, p. 9). Student participationcan contribute to more adapted teaching (Barneombudet, 2017, p. 42). We thereforewanted to gain an insight into students' own experiences related to the topic. For theresearch, we chose to carry out a qualitative survey. Within the qualitative method, wechose to have four semi-structured interviews about the students' experiences ofparticipation. What the students in the study had in common was that they had specialneeds and attended middle school in Norway. The purpose of the study was to answerhow students with special education experience are participating in everyday school life.To answer the problem, we made use of the self-determination theory (Deci & Ryan,2000), Shier's (2001) model of Pathways to Participation and Lundy's (2007) four keyelements for student participation.
The study's main finding was that the students had little understanding of whatparticipation was about. In Norwegian governing documents, participation occupies acentral place (Barnekonvensjonen, 1989, art. 12; Kunnskapsdepartementet, 2017;Opplæringsloven, 1998, 2023). Among other things, participation is a right studentshave. The students in our study and their low understanding of participation thereforedoes not correspond to how integrated participation should be in school. They had littleprevious experience of participating. Among the four students we interviewed there wasa great variation in their desire to participate. From the experiences that emerged, itturned out that the students experienced that the teachers rarely took the initiative tostudent participation. The students experienced inadequate provision, which can lead tothe students not being involved, in turn the students are an important resource. Despitethe student’s bad experiences, they expressed joy in being listened to, as well as severalof the students were aware of the benefits from participation.