Blar i Institutt for lærerutdanning på tidsskrift "Norsk pedagogisk tidsskrift"
Viser treff 1-7 av 7
-
Engasjement og faglig tilfredshet i klasserommet
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Skolefaglige prestasjoner blant elever i grunnskolen får gjerne stor oppmerksomhet i politikk og forskning. Denne studien har tatt utgangspunkt i elevenes subjektive faglige tilfredshet. Artikkelen belyser helsefremmende ... -
Håndtering av terrorfrykt i skolen. Muligheter, forutsetninger og begrensinger
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Norge har læreplanfestet at skolen skal bidra til å forebygge terrorisme. Hva er bakgrunnen for denne reformendringen, og hva kan det innebære i praksis når elever og lærere forventes å bidra i innsatsen mot ekstreme ... -
Ledelse og læring i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen diskuterer det teoretiske grunnlaget for å relatere begrepene ledelse og læring til hverandre i en barnehagesammenheng, og presenterer noen sentrale funn fra forskningsprosjektet Ledelse for læring – utfordringer ... -
Padlet som læremiddel - et digitalt verktøy i studenters læringsprosesser
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen tar for seg bruken av det digitale verktøyet Padlet i undervisning for lærerstudenter. Materialet er refleksjonsnotater som er skrevet av studenter som deltok i undervisning der Padlet ble brukt, i henholdsvis ... -
Samkunst for selve livet: Om danning og livsmestring i valgfaget produksjon for scene
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Hensikten med denne artikkelen er å undersøke læreres oppfatninger av betydninger ved valgfaget produksjon for scene i ungdomsskolen. Datamaterialet for artikkelen er generert gjennom en landsomfattende spørreskjemaundersøkelse ... -
Teori om praksisarkitektur i skolebasert videreutdanning av praksislærere ved en universitetsskole – en studie av responssløyfer mellom praksis og praksisarkitektur i to studentoppgaver
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Abstract This study has inspiration from a theory about education, which describes how different practices are bundled together in practice projects. The study is part of the research project “From practice back to practice”. ... -
Video som redskap i etterveiledning av matematikksamtaler
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Flere tar til orde for den utfordrende helklassesamtalen som en kjernepraksis i lærerutdanninga. Artikkelen er basert på en studie der vi har prøvd ut video som redskap i etterveiledning av lærerstudenters matematikksamtaler ...