• Engasjement og faglig tilfredshet i klasserommet 

      Etnan, Randi; Løhre, Audhild (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Skolefaglige prestasjoner blant elever i grunnskolen får gjerne stor oppmerksomhet i politikk og forskning. Denne studien har tatt utgangspunkt i elevenes subjektive faglige tilfredshet. Artikkelen belyser helsefremmende ...
    • Håndtering av terrorfrykt i skolen. Muligheter, forutsetninger og begrensinger 

      Sjøen, Martin Meggele (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Norge har læreplanfestet at skolen skal bidra til å forebygge terrorisme. Hva er bakgrunnen for denne reformendringen, og hva kan det innebære i praksis når elever og lærere forventes å bidra i innsatsen mot ekstreme ...
    • Ledelse og læring i barnehagen 

      Skjæveland, Yngve; Granrusten, Per Tore; Moen, Kari Hoås; Lillemyr, Ole Fredrik (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen diskuterer det teoretiske grunnlaget for å relatere begrepene ledelse og læring til hverandre i en barnehagesammenheng, og presenterer noen sentrale funn fra forskningsprosjektet Ledelse for læring – utfordringer ...
    • Padlet som læremiddel - et digitalt verktøy i studenters læringsprosesser 

      Farstad, Randi; Eggen, Renate W. Banschbach (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Artikkelen tar for seg bruken av det digitale verktøyet Padlet i undervisning for lærerstudenter. Materialet er refleksjonsnotater som er skrevet av studenter som deltok i undervisning der Padlet ble brukt, i henholdsvis ...
    • Samkunst for selve livet: Om danning og livsmestring i valgfaget produksjon for scene 

      Kolaas, Solveig Salthammer; Angelo, Elin (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Hensikten med denne artikkelen er å undersøke læreres oppfatninger av betydninger ved valgfaget produksjon for scene i ungdomsskolen. Datamaterialet for artikkelen er generert gjennom en landsomfattende spørreskjemaundersøkelse ...
    • Teori om praksisarkitektur i skolebasert videreutdanning av praksislærere ved en universitetsskole – en studie av responssløyfer mellom praksis og praksisarkitektur i to studentoppgaver 

      Østern, Maria Anna-Lena Viola; Engvik, Gunnar; Hansen, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Abstract This study has inspiration from a theory about education, which describes how different practices are bundled together in practice projects. The study is part of the research project “From practice back to practice”. ...
    • Video som redskap i etterveiledning av matematikksamtaler 

      Høynes, Siri-Malén; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Flere tar til orde for den utfordrende helklassesamtalen som en kjernepraksis i lærerutdanninga. Artikkelen er basert på en studie der vi har prøvd ut video som redskap i etterveiledning av lærerstudenters matematikksamtaler ...