Ikke alle ville rekt opp hånda. En studie av hvordan Padlet kan bidra til å synliggjøre flere studentstemmer i klasserommet.
Journal article, Peer reviewed
Published version
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3901]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [39860]
Abstract
I denne artikkelen ser vi nærmere på bruk av Padlet i undervisning med utgangspunkt i spørsmålet om Padlet kan bidra til å synliggjøre flere stemmer i klasserommet. Artikkelen bygger på et prosjekt som vokste frem som følge av ulike erfaringer med å skape dialog i vår undervisning. Studien er gjennomført i to ulike klasser på lærerutdanningen. Artikkelen bygger på våre egne erfaringer og refleksjoner, samt studenters meninger rundt bruk av Padlet. Funn i studien er studentenes positive respons på muligheten til å være anonym gjennom Padlet. Et spørsmål vi stiller oss på bakgrunn av funnene, er om Padlet kan bidra til at flere stemmer blir synlige i undervisning. Vi har brukt Brookfields fire linser for kritisk refleksjon som tilnærming i denne studien. In this article, we examine the use of Padlet in teaching, exploring whether Padlet can help increase students’ visibility in the classroom. The project emerged from our different experiences with creating dialogue through our teaching. The study was conducted in two separate classes on teacher education. It is based on our own experiences and reflections, as well as on students’ opinions, regarding Padlet. The results show that students respond positively to Padlet due to the opportunity to remain anonymous. Based on the findings, we wonder whether Padlet might help increase students’ visibility in the classroom. Brookfield’s four lenses for critical reflection formed the theoretical framework for this study.