Samkunst for selve livet: Om danning og livsmestring i valgfaget produksjon for scene
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3047458Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [37221]
Sammendrag
Hensikten med denne artikkelen er å undersøke læreres oppfatninger av betydninger ved valgfaget produksjon for scene i ungdomsskolen. Datamaterialet for artikkelen er generert gjennom en landsomfattende spørreskjemaundersøkelse våren 2019, og analysen er informert av konstant komparativ analyse fra grounded theory, med syntetisering, integrering og sammenkobling av identifiserte koder og kategorier. Tidligere forskning om kunstfag i skolen danner teoretisk bakgrunn for diskusjon og utvikling av kjernekategorien samkunst som danning og livsmestring, som beskriver hvordan samkunstlig arbeid i faget produksjon for scene tilskrives betydning for danning og livsmestring.