Blar i Institutt for lærerutdanning på utgivelsesdato
Viser treff 61-80 av 3414
-
Suzukimetoden og noteopplæring
(Master thesis, 2011)Min masteravhandling handler om et ganske uutforsket område innenfor Suzukimetoden, nemlig noteopplæring. Suzukimetoden er i all hovedsak en gehørsbasert pedagogisk metode for fiolinopplæring, utarbeidet av japanske Shinichi ... -
Naturfaglæreres oppfatning av inquiry-basert tilnærming i praktisk arbeid: Forskjeller mellom finske og norske naturfaglærere
(Master thesis, 2011)Interessen for naturfag blant elever i norsk skole er bekymringsfullt lav. Samtidig viser internasjonale undersøkelser at norske elever skårer svært dårlig på naturfaglige tester. Programme for International Student ... -
Hva skjedde med teknologi i skolen?: En studie av læreres erfaringer med teknologi og design i grunnskolen
(Master thesis, 2011)I læreplanen for Kunnskapsløftet fra 2006 ble teknologi og design innført som flerfaglig emne i naturfag, kunst og håndverk og matematikk. Denne studien omhandler læreres implementering av fagområdet i undervisningen. Den ... -
Fra taus kunnskap til kritisk bevissthet: Læreren som reflekterende praktiker og forsker i samfunnsfaget i en hermeneutisk tradisjon
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven beskriver hvordan en lærer kan gå fram for utvikle sin egen undervisningspraksis med utgangspunkt i egne erfaringer og egen pedagogiske filosofi. Som lærer kan du sitte inne med mye kunnskap og erfaring fra ... -
"What's for Tea?": A Study of how Aspects of Culture are presented in Textbook Texts for English as a Second Language in Lower Secondary School
(Master thesis, 2011)In this thesis I have looked at how the cultural aspects are presented in a textbook series for English as a Second Language (ESL). The textbook series studied is New Flight; made to be used in Lower Secondary School. Since ... -
Historie og identitet i den flerkulturelle skolen: En undersøkelse av historiens betydning for ungdomsskoleelevers identitetsdanning
(Master thesis, 2011)I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse gjennomført ved sju ungdomsskoler i Norge. Temaet for oppgaven har vært historie og identitet i den flerkulturelle skolen og har tatt utgangspunkt i følgende ... -
Samfunnsfaglæreres kompetanse og kompetanseutvikling: En studie av samfunnsfaglærere i ungdomsskolen i Trondheim
(Master thesis, 2011)Masteroppgaven presenterer en empirisk studie av samfunnsfaglæreres kompetanse og behov for kompetanseutvikling. Studien er gjennomført ved 14 av kommunens 18 ungdomsskoler, og er basert på data fra i alt 80 samfunnsfagslærere ... -
Newtonrommet som læringsarena i naturfag: Elevers læringsutbytte av undervisning i elektristiet og energi
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er en studie av Newton energirom i Trondheim som uformell læringsarena. Bakgrunnen for studien er den økende satsningen på Newtonrom i Norge, økt fokus på testing av elevers kunnskaper og Newton ... -
Hvilke faktorer påvirker læreprosessen i naturfag hos elever som studerer nettbasert?
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven handler om voksne studenter som følger et nettbasert kurs i naturfag på videregående skoles nivå organisert gjennom Nordland Fylkeskommune. Kompetansereformen fremhever voksnes rett til å få enten yrkeskompetanse ... -
Samfunnsfagdidaktikk i lærerutdanningen: Seks lærerutdanneres syn på samfunnsfagdidaktikkens rolle i den nye grunnskolelærerutdanningen
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan seks lærerutdannere ser på samfunnsfagdidaktikken som begrep og fagfelt i den nye grunnskolelærerutdanningen. Lærerutdanningen ble reformert høsten 2010, noe ... -
Digital storytelling in second language learning: A qualitative study on students’ reflections on potentials for learning
(Master thesis, 2011)This study focuses on the educational use of digital storytelling within second language learning from an emic perspective. Digital storytelling, which can be described as a combination of the old storytelling tradition ... -
Haldningar til europeisk intergrasjon: Ein komparativ analyse av svenske og norske lærebøker
(Master thesis, 2011)Denne oppgåva samanliknar synet på europeisk integrasjon, og nasjonale presentasjonar, i svenske og norske samfunnsfagbøker frå gymnas/vidaregåande skule. Problemstillingane er: Korleis vert europeiske integrasjonsforsøk, ... -
Via mål til mening: En studie av skriving og vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 258, Doctoral thesis, 2011)Studiens overordnede hensikt er å bidra til økt forståelse omkring sammenhengen mellom vurdering og skriving i fremmedspråkundervisningen. Det er særlig vurdering som læringsfremmende verktøy i forhold til elevenes utvikling ... -
Identitetsforhandlinger hos flerkulturelle elever i videregående skole
(Master thesis, 2011-01-24) -
Med blanke ark og lydopptak - elevens egen stemme om komponering i skolens musikkopplæring
(Journal article; Peer reviewed, 2011-03-28)Artikkelen fokuserer på elevenes egne opplevelser omkring komposisjon i skolens musikkopplæring. Komposisjon i skolen drøftes i lys av de rammene vi finner i ”Læreplanverket for Kunnskapsløftet” (LK06). Et sentralt spørsmål ... -
Generalisering av figurfølger i algebra: en casestudie om typiske trekk for elever på 7. trinn i arbeid med figurfølger
(Master thesis, 2011-11-09) -
Matematikklæreres bruk av læreplanmateriell : Det dynamiske samspillet mellom lærere og læreplanmateriell
(Master thesis, 2011-11-28) -
Inspirasjon til naturfaginteresse
(Master thesis, 2012)Denne studien undersøker hva som inspirerer grunnskoleelever til naturfaginteresse. Samfunnets behov for realfaglig kompetanse samsvarer ikke med rekrutteringssituasjonen i videregående skole og høyere utdanning og det ...