Suzukimetoden og noteopplæring
Master thesis
View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3834]
Abstract
Min masteravhandling handler om et ganske uutforsket område innenfor Suzukimetoden, nemlig noteopplæring. Suzukimetoden er i all hovedsak en gehørsbasert pedagogisk metode for fiolinopplæring, utarbeidet av japanske Shinichi Suzuki. Metoden består av 13 ulike byggesteiner. En av byggesteinene omhandler notelesing, men Suzuki skrev veldig lite om noter og ga lite retningslinjer rundt hvordan noteopplæring skal planlegges og gjennomføres. Gjennom min forskningspraksis har jeg funnet ut at det er ikke bare er i forbindelse med Suzukimetoden at det mangler retningslinjer for noteopplæring. Det er også skrevet veldig lite om noteopplæring i forbindelse med tradisjonell opplæring på fiolin, og systematiske notelærebøker tilrettelagt for fiolin er en mangelvare. Fiolinlærere, både Suzukipedagoger og tradisjonelle fiolinlærere, blir med andre ord overlatt til seg selv når det gjelder å planlegge og gjennomføre opplæring i noter.
Jeg har gjennom et halvt år fått blitt kjent med to fiolinlærere som benytter en tilpasset versjon av Suzukimetoden i sin undervisning, og har gjennom observasjon og intervjusamtaler søkt å kartlegge hvordan lærerne gjennomfører sin noteopplæring og hvilke utfordringer de møter. Jeg har gjennom analyse av forskningsdata og refleksjon rundt forskningsfunn kommet frem til at det er betydelige mangler ved noteopplæringen til fiolinelever og har i lys av teori kommet frem til forslag til forbedringer.