Blar i Institutt for lærerutdanning på forfatter "Emstad, Anne Berit"
-
Betydningen av kroppslig læring i lærerutdanningen for nyutdannede læreres bruk av uteskole
Stokke, Ine Bolme (Master thesis, 2021)Fokusområdet for denne studien er uteskole i lærerutdanningen. Studien tar for seg lærerstudenter sine erfarte opplevelser av uteskole og tanker rundt bruk av uteskole i egen lærerpraksis etter de har deltatt på autentiske ... -
Bidrar uteskole i lærerutdanningen til uteskole i første yrkesår?
Emstad, Anne Berit; Strømme, Alex; Knutsen, Bård; Lysne, Dag Atle (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne studien undersøker om uteskole i lærerutdanningen har betydning for nyutdan-nede læreres bruk av uteskole. Flere studier understreker nødvendigheten av at lærere utvikler ferdigheter, selvtillit og reflekterende ... -
Bruk av disseksjon i biologiundervisning i videregående skole: En intervjustudie av seks læreres opplevelse av mulighetsrom knyttet til bruk av disseksjon i biologiundervisning
Hammer, Ingrid (Master thesis, 2024)I denne studien undersøkes mulighetsrommet seks lærere i videregående skole opplever i forbindelse med bruk av disseksjon som læringsaktivitet i egen biologiundervisning. Problemstillingen som utforskes i denne studien er: ... -
Bruk av utforskende arbeidsmåter i biologiundervisningen på videregående skole - En intervjustudie av fem læreres forståelse for og erfaringer med utforskende arbeidsmåter
Wisur, Felicia Forsberg (Master thesis, 2023)Denne studien ser på biologilæreres forståelse og erfaringer med utforskende arbeidsmåter i undervisningen på videregående skole. Målet er å bidra med å gi et innblikk i lærernes mulighetsrom innenfor bruk av slike ... -
Challenging moments of novice teachers: survival strategies developed through experiences
Cakmak, Melek; Gündüz, Müge; Emstad, Anne Berit (Journal article; Peer reviewed, 2018)The main objective of this qualitative research study is to demonstrate Norwegian and Turkish novice teachers’ reflections on bumpy moments and which strategies they use to cope with the challenges they have faced in ... -
Comparing discourses on reflective practice in teacher education policy in Ireland and Norway: Critical reflection or performance management?
McGarr, Oliver; Emstad, Anne Berit (Peer reviewed; Journal article, 2020)Policy documents relating to teacher education in Ireland and Norway from 2008 to 2016, representing periods of change in teacher education in both jurisdictions, were analysed to explore the discursive construction of ... -
Det aller viktigaste er at elevane kjenner seg sett, høyrt og forstått uansett kva dei går å tenkjer på.
Espeseth, Karoline Moltu (Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva er ein kvalitativ studie som tek for seg djupneintervju med fem lærarar, fire naturfagslærarar og ein samfunnsfaglærar. Problemstillinga er kva styrar seksualitetsundervisinga på mellomtrinnet? For å ... -
Det første yrkesårets påvirkning på naturfaglæreres motivasjon for bruk av uteskole i egen undervisning
Tamnes, Solveig (Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven undersøkes problemstillingen «Hvordan påvirker første yrkesår nyutdannede naturfaglæreres motivasjon for bruk av uteskole i egen undervisning?». Målet for studien har vært å få bedre forståelse for ... -
Developing Leadership by Participating in Principal Professional Learning Communities (PPLCs) and the Added Value of Transnational Collaboration
Strand, Morten Krogstad; Emstad, Anne Berit (Peer reviewed; Journal article, 2020)This article presents a case study aiming to encourage and support principals from six countries to work in Principal Professional Learning Communities (PPLCs) to enhance their leadership competencies and foster strong ... -
Exploring leadership interaction A longitudinal study of a partnership between schools and a university
Skoglund, Kristin Norum (Doctoral theses at NTNU;2021:360, Doctoral thesis, 2021) -
Hvordan har nyutdannede naturfaglærere erfart bruk av uteskole i egen undervisning?
Myrland, Lene Therese (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøkes problemstillingen «Hvordan har nyutdannede naturfaglærere erfart bruk av uteskole i egen undervisning?». Målet for studien er å få en bedre forståelse for hvilke faktorer som påvirker ... -
Inkluderende feltarbeid i biologiundervisningen i videregående skole
Engeseth, Elida Kristine Frostad (Master thesis, 2024)Studien undersøker hvordan fire biologilærere i videregående skole opplever mulighetsrommet for å tilrettelegge feltarbeid som læringsaktivitet for å inkludere alle elever, også de med fysisk funksjonsnedsettelse. Sentralt ... -
Jevnaldringsavvisninger og empati i barns lek og samspill. En hermeneutisk-fenomenologisk studie
Nergaard, Kari (Doktoravhandlinger ved NTNU;2020:70, Doctoral thesis, 2020)Studiens overordnede hensikt har vært å bidra med kunnskap om hvordan jevnaldringsavvisninger og utestenging fra lek i barnehagen oppleves, og hvordan barn forstår empati, som et kunnskapsbidrag til hvordan barnehagen kan ... -
Kulturskolens mange samarbeidskonstellasjoner som verdidrevne sammenvevde avhengighetsrelasjoner
Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin (Chapter, 2021)Denne antologien presenterer forskningsprosjekter som undersøker kvaliteter og spenninger i ulike former for samarbeid om utdanning i og mellom forskjellige kunstfag, kunstformer og utdanninger. Bidragsyterne er lærere, ... -
Leaders’ collaborative problem-solving behavior in conversations in Norway and New Zealand
Meyer, Frauke; Birkeland, Ide Katrine; Emstad, Anne Berit; LeFevre, Deidre (Peer reviewed; Journal article, 2020)Solving complex problems is critical to educational leaders’ ability to achieve improvement in schools. Much of this problem-solving is carried out in conversations with staff. This paper draws on theories of collaborative ... -
Modellering av læreres refleksive praksis som grunnlag for utforsking av læreres fagovergripende oppfatninger og refleksjoner om læring og undervisning: En eksplorerende fenomenografisk studie blant lærere i ungdomsskolen
Johannessen, Wenche Hammer (Doctoral theses at NTNU;2020:275, Doctoral thesis, 2020) -
Nasjonale prøver - fra "tvangstrøye" til verktøy i utvikling av skolens praksis: En casestudie av praksis på skoler som over tid har oppnådd gode resultater på nasjonale prøver
Vestheim, Ole Petter (Doktoravhandlinger ved NTNU,;2017:150, Doctoral thesis, 2017)I dette forskningsprosjektet har jeg rettet søkelyset mot skoler i Norge som over tid har oppnådd høy skår på nasjonale prøver. Skolene skårer bedre på de nasjonale prøvene enn det som kunne vært forventet ut i fra ... -
Nyutdannede naturfaglæreres bruk av uteskole
Hauge, Thomas Stafne (Master thesis, 2020)Denne studien undersøker nyutdannede naturfaglærere og hvordan de bruker uteskole i deres første yrkesår. Studien bidrar til å utvikle kunnskap om hvordan nyutdannede naturfaglærere opplever at deres første yrkesår i skole ... -
Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?
Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin (Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen ser på samarbeid mellom kulturskole og grunnskole i en bykommune i Norge, der kulturskolen som en ekstern samarbeidspartner har overtatt ansvaret for musikkundervisningen på 1.-4. trinn i tre av kommunenes ...