Bidrar uteskole i lærerutdanningen til uteskole i første yrkesår?
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3835]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38683]
Abstract
Denne studien undersøker om uteskole i lærerutdanningen har betydning for nyutdan-nede læreres bruk av uteskole. Flere studier understreker nødvendigheten av at lærere utvikler ferdigheter, selvtillit og reflekterende praksis for å overkomme barrierer og utfordringer de møter når de skal gjennomføre uteskole. Det er ikke alltid lagt vekt på denne type undervisning i lærerutdanningene, og nyutdannede lærere kan derfor mangle kunnskaper og erfaringer med å planlegge og gjennomføre uteundervisning. Studien omfatter 22 PPU-studenter i naturfag og er en longitudinell aksjonsstudie der vi følger studentene gjennom PPU-studiet og deres første yrkesår. Lærerstudentene fikk først et teoretisk grunnlag om uteskole, ble deretter posisjonert som «elever» i et modellert undervisningsopplegg, og til slutt planla og gjennomførte de uteundervisning med elever. På slutten av deres første yrkesår ble fire av deltakerne intervjuet. Funnene indikerer at de nyutdannede lærerne har potensielle handlingskompetanser til å gjennomføre uteskole. Likevel har de i mindre grad realisert handlingskompetansene i egen undervisning på grunn av rammefaktorer i skolen som ikke fremmer bruk av alternative læringsarenaer. Utfordringer var også knyttet til overføring av handlings-kompetansene til andre kontekster enn den de erfarte i lærerutdanningen. Vi argumen-terer for at modellert undervisning og autentiske opplevelser i lærerutdanningen er viktige for å utvikle studentenes handlingskompetanser og undervisningspraksis.