Hvordan har nyutdannede naturfaglærere erfart bruk av uteskole i egen undervisning?
Master thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3900]
Description
Full text not available
Abstract
I denne masteroppgaven undersøkes problemstillingen «Hvordan har nyutdannede naturfaglærere erfart bruk av uteskole i egen undervisning?». Målet for studien er å få en bedre forståelse for hvilke faktorer som påvirker nyutdannede naturfaglærere i deres bruk av uteskole i egen undervisning. Gjennom å undersøke nyutdannede naturfaglærers erfaringer og opplevelser fra møte med yrkespraksisen etter at de har arbeidet et år ute i skolen, kan studien bidra med en bedre forståelse for hva som kan være med på å hemme eller fremme bruk av uteskole for nyutdannede naturfaglærere. Håpet er at funnene fra denne studien kan bidra til å bedre forstå hva som skal til for å få flere lærere til å ta i bruk uteskole i egen undervisning.
I denne studien har jeg benyttet meg av EFFTILT (Effektive tiltak i lærerutdanningen) sitt datamateriale. Datamaterialet er kvalitative intervjuer med nyutdannede naturfaglærere ett år etter at de hadde avsluttet sin utdanning på PPU. Jeg gjennomførte en tematisk analyse for å svare på min problemstilling.
Resultatet fra studien viser at alle de nyutdannede naturfaglærerne har et stort ønske om å ta med seg sine elever ut av det ordinære klasserommet, da de opplever at dette er et positivt bidrag til elevenes opplæring og trivsel. Videre kommer det frem at det er flere faktorer som de nyutdannede naturfaglærerne opplever som hemmende for å kunne ta i bruk uteskole. Blant annet kommer det frem at det er en utakt mellom de kompetansene man tilegner seg på universitetet og de kompetansene man opplever at man trenger ute i skolen. Det kommer også frem at manglende trygghet, kontroll og selvtillit rundt klasseledelse ser ut til å være hemmede for flere av de nyutdannede naturfaglærerne.
Resultatene viser også at det er flere ytre faktorer som flere av de nyutdannede naturfaglærerne opplever at de ikke har tilstrekkelig kontroll over. Blant annet trekkes det frem mangel på tid, organisering av timeplaner og skoleruter, voksentetthet og manglende kontroll over innholdet i naturfagets pensum. Videre viser resultatene at støtte fra kollegaer og ledelsen i bruk av uteskole ser ut til å kunne være avgjørende for om man som nyutdannet naturfaglærer tar i bruk de potensielle handlingskompetansene de har tilegnet seg gjennom PPU studiet om bruk av uteskole.
Det kan se ut til at de nyutdannede naturfaglærernes opplevelse av tilstrekkelig handlingskompetanse til å mestre å ta i bruk uteskole i egen undervisning avhenger av mange faktorer. Men at de faktorene som ser ut til å påvirke aller mest er de nyutdannede naturfaglærernes opplevelse av kontroll, trygghet, selvtillit og støtte i praksisfellesskapet. In this master thesis will the issue “How have newly educated science teachers experienced the use of outdoor schooling in their own teaching?” be studied. Its focus is on the experience of newly educated science teachers with one year of teaching experience. This study will examine the factors that may affect newly educated science teachers in their use of outdoor schooling and what considerations they make in regard to this. The goal of the study is to contribute to a better understanding of how one may increase the use of outdoor schooling.
This thesis is based on a data set from EFFTILT (Effektive tiltak i lærerutdanningen). The data set consists of qualitative interviews of newly educated science teachers with PPU and one year experience teaching. This thesis uses a thematic analysis to answer the issue of this study.
The result from the study shows that all the newly educated science teachers would like to take their students out of the ordinary classroom. They consider this a positive contribution to the students’ education and social environment. However, the study shows that there are multiple factors that contribute negatively in the teachers’ decision to use outdoor schooling. The skill set the teachers acquire during their education does not correspond well with the skill set they feel that they need in their work in school. Moreover, a lack of confidence and control in classroom management also contribute to impeding the use of outdoor schooling.
The results also show that there are several external factors outside of the teachers’ control related to lack of time, the organising of schedules, the number of teachers available and insufficient knowledge of the nature science syllabus are also negative contributors. Furthermore, the study shows that the support from colleagues and school management seems to be essential for whether the newly educated teachers utilise their knowledge of outdoor schooling acquired during their PPU study.
The newly educated science teachers' feeling of sufficient competence to master using outdoor schooling in their own teaching depends on many factors. It looks like the most important factors for the newly educated teachers when it comes to the use of outdoor schooling are confidence, a feeling of control and support from colleagues and the school community.