Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Author "Fikse, Camilla"
Now showing items 1-20 of 71
-
AFR – medarbeideres opplevelse av endringsprosessen i forbindelse med krav om autorisasjon av rådgivere i bank: En fenomenologisk studie av hvordan medarbeidere i banknæringen har opplevd sin egen læringsprosess og motivasjon i prosessen
Hansen, Martin Torvik (Master thesis, 2012)Denne oppgaven handler om fire kollegers opplevelser under en endringsprosess i oppdragsbanken. Disse har med forskjellige utganger gjennomgått en pålagt autorisasjonsordning for rådgivere i banknæringen. Bakgrunnen for ... -
Ansattes opplevelse av teknologiske endringer
Berget, Unni Marie Stenholt (Master thesis, 2018)Både i samfunnet generelt og i den enkelte virksomhet, har hyppigheten og kompleksiteten i endringsprosessene vært økende de seneste årene. Begreper som digitalisering og robotisering har vært i fokus. Dette stiller økte ... -
Barnehageledelse mellom innsiden og utsiden – En kvalitativ studie av barnehagelederes erfaringer og opplevelser med ledelse
Hanssen, Sine Bjerregård (Doktoravhandlinger ved NTNU;2023:262, Doctoral thesis, 2023)English abstract The purpose of this study is to gain insight into experienced leaders’ descriptions of what is significant for early childhood education leadership and how leaders experience their own development as ... -
Betydningsfulle kvaliteter i relasjonen mellom lærer og elev - En Q-metodologisk studie av elever i videregående skole sin opplevelse av relasjonelle kvaliteter i lærer-elev-relasjonen
Krager, Silje (Master thesis, 2018)Utgangspunktet for denne mastergradsoppgaven er relasjonen mellom lærer og elev. Formålet med studien er å undersøke hva elever opplever som viktig og betydningsfullt i relasjonen til lærer for å kunne gi økt forståelse ... -
Den som har begge beina på jorda, står stille: En fenomenologisk studie av hvordan ansatte opplever at bruk av praksisfortellinger øker bevisstheten på egen og andres atferd
Eide, Cecilie Beske (Master thesis, 2014)Formålet med denne masteroppgaven var å se på hvordan de ansatte opplever at det å bruke praksisfortellinger i refleksjonsgrupper påvirker deres bevissthet rundt egen og andres atferd i forhold til det pedagogiske grunnsynet. ... -
Ei verksemd frå A til Å.
Prestegård, Borghild (Master thesis, 2020)Utgangspunktet for denne studien er leiarar sine subjektive erfaringar med omstilling i hjørnesteinsbedrifter, og korleis handteringa kan sjåast i samanheng med organisasjonskultur. Totalt har fire leiarar innanfor same ... -
En gylden sirkel - En kvantitativ undersøkelse av hva som motiverer en taekwon-Do instruktør
Rugsveen, Gunnar Alexander (Master thesis, 2017)Hensikten med denne studien har vært å se på hva som motiverer en instruktør i Taekwon-Do. Det ble undersøkt om det var ulikheter i forhold til i instruktørenes motivasjon og det basert på hvor de underviser i Norge, ... -
En kvalitativ intervjustudie av ansattes opplevelse av involvering i offentlige etaters endringsprosesser : ''mer motivert når jeg ble involvert, men skjønte vel etterhvert at vi måtte motivere hverandre''
Alnæs, Mona Anita Kristensen (Master thesis, 2017)Skatteetaten har som flere andre offentlige etater vært gjennom mange og store endringsprosesser de siste 20 årene, sist ved overføringen av ansatte og oppgaver innen avgiftsberegning og innkreving fra Tolletaten til ... -
En oppmerksomt nærværende studenttilværelse - En Q-metodologisk studie av studenters subjektive opplevelse av å praktisere mindfulness og hvilken betydning praksisen har hatt for dem i deres hverdagsliv
Juliussen Starheim, Therese (Master thesis, 2018)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke studenters erfaring med og utbytte av å praktisere mindfulness. Problemstillingen studien har tatt for seg er «Hvordan opplever studenter som deltar på SiT Råds ... -
En sommer med Ny GIV: «Og jeg merket jo at det var greit å kunne vite litt før de andre; ha et lite forsprang»
Ølstøren, Berit Aune (Master thesis, 2013)This study is based on interviews with students whom are participating in the project Ny GIV and its activity "summer school" two days during the summer between primary school and high school. This project is meant to ... -
Fra innvikling til utvikling : en kvalitativ intervjustudie om SFO-ansattes opplevelser av hva som påvirker deres arbeidskapasitet - implikasjoner for ledelse
Husby, Wenche (Master thesis, 2015)Masteroppgaven belyser det SFO-ansatte opplever påvirker deres arbeidskapasitet. Formålet med studien er å få større innsikt i det som kan medvirke til en økt arbeidskapasitet, som igjen synes å være av betydning for ... -
Fra studieveiledning til studentveiledning - en kvalitativ studie om utfordringer studieveiledere opplever å stå i, og hva de erfarer kan bidra til å møte disse
Landrø, Kristin; Fikse, Camilla (Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne studien utforsket vi hvilke utfordringer studieveiledere opplever å stå i, og hva de selv erfarer som bidrar til å møte utfordringene. Dette har betydning for kvaliteten i studieveiledning. Studien ble gjennomført ... -
From self-actualization to co-actualization and co-creating within leadership: -You can’t stop the waves but you can learn to dance with them
Fikse, Camilla (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2013:167, Doctoral thesis, 2013) -
''Gi meg en jobb, så går alt bra!'' - En Q-metodologisk studie av hvordan innsatte på kortere dommer opplever seg selv i et karriereperspektiv
Bergset, May-Britt (Master thesis, 2018)Målet med denne studien er å få innsikt i hvordan innsatte på kortere dommer opplever seg selv i et karriereperspektiv, sett fra deres ståsted. Hensikten er å få mer kunnskap om denne gruppas behov som et utgangspunkt for ... -
''Gi meg en jobb, så går alt bra!'' - En Q-metodologisk studie av hvordan innsatte på kortere dommer opplever seg selv i et karriereperspektiv
Bergset, May-Britt (Master thesis, 2018)Målet med denne studien er å få innsikt i hvordan innsatte på kortere dommer opplever seg selv i et karriereperspektiv, sett fra deres ståsted. Hensikten er å få mer kunnskap om denne gruppas behov som et utgangspunkt for ... -
Gina Jaya : en kvalitativ undersøkelse av lederutfordringer i et globalt prosjekt
Strømme, Ann-Kristin (Master thesis, 2015)Nordmenn har siden vikingetiden søkt ut i verden, med ulikt fokus. Mål om makt og rikdomservervelse ble etter hvert erstattet med handel og samarbeid. I ukjente farvann satte man sin lit til ulike hjelpemidler for å navigere, ... -
Helsefremmende Arbeidsplass for alle? En studie knyttet til om fokus på helsefremming påvirker arbeidsmiljøet
Finstad, Jon Erik (Master thesis, 2019)Begrepet helsefremming og helsefremmende arbeidsplasser har etter hvert blitt naturlig på mange arbeidsplasser. Helsefremming ble satt på dagorden gjennom Luxemburg Declaration på 90 tallet i Europa, og er tatt inn i som ... -
Hva kan vi lære av mattering og gründere?
Borren, Ingvill Erlien (Master thesis, 2022)Vi lever i en kompleks verden, noe den siste tiden har minnet oss om med både pandemi og krig på det europeiske kontinentet. Hverdagslivet preges i tillegg av kampen mot klimaendringene og FNs bærekraftsmål som er verdens ... -
"Hvis en våger å være, lærer en mer"
Løkken, Marte Johansen (Master thesis, 2019)Formålet med denne studien har vært å undersøke subjektive opplevelser om hvordan det oppleves for ulike teammedlemmer å være åpen og dele sårbarhet i team på arbeidsplassen, og hvilke implikasjoner dette kan ha med tanke ... -
Hvordan beholde den gode ingeniøren?
Foosnæs, Trine (Master thesis, 2014)Det har de siste årene vært et gjentagende tema i media at Norge har for lite tilgang til ingeniører i forhold til det reelle behovet. Bygg- og entreprenørbransjen er en bransje som har vært spesielt utsatt. Bygg- og ...