• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan beholde den gode ingeniøren?

Foosnæs, Trine
Master thesis
Åpne
743046_FULLTEXT02.pdf (Låst)
743046_FULLTEXT01.pdf (Låst)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/271869
Utgivelsesdato
2014
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2227]
Sammendrag
Det har de siste årene vært et gjentagende tema i media at Norge har for lite tilgang til ingeniører i forhold til det reelle behovet. Bygg- og entreprenørbransjen er en bransje som har vært spesielt utsatt. Bygg- og entreprenørbransjen er av de første bransjer som merker konjunktur svingninger og har derav kortere tid på å justere seg etter endringer i markedet. De siste årene har bransjen hatt stor vekst og derav mer etterspørselen etter arbeidskraft med riktig kvaliteter og kompetanse.

Utgangspunktet med denne studien er å se etter hvilke forhold som ligger til grunn for at ingeniører i bygg- og entreprenørbransjen velger å bli i sine stillinger eller velger å slutte i sine stillinger eller skiftet organisasjon.

Forskningsmaterialet er samlet inn ved en av de største entreprenørvirksomheter i Norge. Denne virksomheten har på lik linje med andre virksomheter i bransjen store utfordring med å skaffe nok ingeniører og beholde de gode ingeniørene.

Studien har tatt utgangspunkt i et likt antall informanter som har valgt å bli i sine stillinger og de som har valgt å forlate sine stillinger.

Resultatet av studien viser at det er flere forhold som må er avgjørende for om de velger å bli i sin stilling eller ikke. Ingeniører som har et sterkt oppgavefokus og som en kan definere som en kunnskapsmedarbeidere viser en sterk motivasjon til å søke etter interessante og utfordrende arbeidsoppgaver. Studien viser at interessante og utfordrende arbeidsoppgaver i seg selv ikke er nok motivasjon til om de blir i sine stillinger eller ikke. Det er også andre forhold som må tilfredsstilles.
Utgiver
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit