Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Subject "VDP::Social science: 200::Education: 280"
Now showing items 21-40 of 142
-
"Det er bedre å bygge barn enn å reparere voksne" : en kvalitativ studie om helse i småskolen sett fra læreres perspektiv
(Master thesis, 2015)Temaet for denne masteroppgaven er psykisk helse blant elevene i småskolen. Med forskningen min ønsket jeg å fokusere på skolen som en forebyggende og helsefremmende arena, og da nærmere bestemt på lærerens rolle i dette ... -
"Det er greit for meg, men ikke for spiseforstyrrelsen" : en kvalitativ studie av fire jenter med anorekso sitt forhold til fysisk aktivitet
(Master thesis, 2015)Spiseforstyrrelse er en samling svært alvorlige psykiske lidelser som griper sterkt inn i hverdagen, både til den som rammes og til de som skal leve sammen med den syke. Blant områdene som påvirkes er forholdet til mat, ... -
"Det er jo det å forstå hvordan andre har det" : en fenomenologisk studie om hvordan noen kontaktlærere tenker de kan arbeide for å forebygge mobbing i sin klasse
(Master thesis, 2015)Studien sitt formål er å undersøke hvordan noen grunnskolelærere tenker de kan forebygge mobbing i sin klasse. Jeg er interessert i å finne ut hva som er fokus i deres tanker og hvilke forebyggende tiltak de legger vekt ... -
"Det er liksom ikke sånne knappemennesker man lager. Man må prøve å få med hele mennesket og" : en kvalitativ studie av hvordan vurdering for læring fungerer for lavtpresterende elever
(Master thesis, 2015)Formålet med studien: Formålet med studien har vært å få innsikt i hvordan prosjektet Vurdering for læring fungerer i praksis for de lavtpresterende elevene i arbeid med kompetansemål. Jeg har ønsket å se hvordan lærerens ... -
"Det handler jo om å spille videre på hverandre" : en kvalitativ studie om potensial for endring og utvikling ved samarbeid i barnehagens profesjonsfellesskap - med rom for forskjeller, klokskap og "dans"
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven viser til perspektiver som berører hvordan samarbeid i barnehagens profesjonsfellesskapet kan skape potensial for endring og utvikling i barnehagen som lærende organisasjon. Barnehagen er i dag en ... -
"Det må være forferdelig hvis en som er så intelligent og så flink egentlig skal bli ødelagt" : en kvalitativ intervjustudie av fire grunnskolelæreres oppfatning av tilpasset opplæring og hvilke utfordringer de erfarer med å gi evnerike barn en tilpasset opplæring
(Master thesis, 2015)Denne studien tar for seg grunnskolelæreres oppfatning av tilpasset opplæring for evnerike elever. Evnerike elever er en lite prioritert elevgruppe både i styringsdokumenter og i norsk faglitteratur. Tidligere forskning ... -
"Det vanskeligste de gjør er å være sammen med andre" : en kvalitativ studie om hvordan skolens ansatte arbeider med inkludering i sosial samhandling for barn/unge med autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2015)Forskningsprosjektet tar sikte på å få kunnskap om hvordan skolens ansatte arbeider med inkludering i sosial samhandling for barn/unge med autismespekterforstyrrelser. Bakgrunn for ovennevnte tematisering er at inkludering ... -
"Dinosaurskole i barnehage" - styrker utviklingen av barns sosiale kompetanse? : en kvalitativ studie av tre barnehagelæreres erfaringer med "Dinosaurskole i barnehage" som et tiltak for å styrke utviklingen av barns sosiale kompetanse
(Master thesis, 2015)Fokuset i denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke erfaringer barnehagelærere har omkring ”Dinosaurskole i barnehage” som et tiltak for å styrke utviklingen av barns sosiale kompetanse. Teoretisk utgangspunkt for ... -
Do court-appointed experts need counselling? : a qualitative study of four experts' evaluations and one court decision on child custody cases
(Master thesis, 2015)The master thesis you are reading now is a qualitative research on meaning-making of experts in child custody cases. My goal was to get insight into these experts' reasoning and to figure out if there is a connection between ... -
Drivkraft og dynamikk i det trøstende samspillet : en studie om trøst i barnehagens storbarnsavdeling
(Master thesis, 2015)Tittel: «Drivkraft og dynamikk i det trøstende samspillet- en studie av trøst mellom voksne og barn i barnehagens storbarnsavdeling». Bakgrunn: Trøst nevnes ikke særskilt i de politiske dokumentene som omhandler barnehagen, ... -
Egenvurdering som styringsteknologi : selvstyrte subjekter i norsk skole
(Master thesis, 2015)Med denne oppgaven ønsker jeg å sette lys på hvilke implikasjoner egenvurdering kan ha for lærerne og elevene i den norske skolen. Jeg har tatt for meg Foucaults teori om governmentality som utgangspunkt for analysen av ... -
Elever med Asperger syndrom : om tilrettelegging og inkludering - hva er egentlig viktig
(Master thesis, 2015)Tema for dette prosjektet er Asperger syndrom. Det er et stort behov for mer forskning om Asperger syndrom, og enkelte kommuner har også rettet søkelyset mot autismespekterforstyrrelser og Asperger syndrom som ønskelig ... -
Empowering leadership – leading employees to lead themselves Exploration of central characteristics, implications, and self – other agreement of the empowering leadership construct
(Doctoral thesis at NTNU;2014:289, Doctoral thesis, 2014)This dissertation contributes to the leadership and empowerment literature by exploration of the empowering leadership construct, which emerged as a distinct leadership approach in the late 1980s as a response to changes ... -
"En kan ikke være best i alt" : en kvalitativ fokusgruppestudie med ungdommer og fagpersoner sine tanker om hva som bidrar til gode psykososiale miljø for ungdom
(Master thesis, 2015)Ungdomstiden er en fase hvor det skjer mye i løpet av kort tid. Ungdom opplever kroppslige endringer, de skal takle overgangen fra grunnskole til videregående, eller finne andre veier om skole ikke er alternativet. Det er ... -
En skoleteoretisk ramme for sammenlignende undersøkelser: Teoretisk systematisert og empirisk anvendt på danske og norske skoler
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2010:39, Doctoral thesis, 2010) -
"En studie av autonomi blant voksne nettstudenter". Hvordan autonomi blir opplevd og utøvet hos nettstudenter i høyere utdanning?
(Master thesis, 2015)En økende del av formell utdanning for voksne skjer på distanse. Autonomi blir sett som en viktig forutsetning for å lykkes med nettbasert utdanning (Bergamin, Ziska, Werlen, & Siegenthaler, 2012; Cascio, Botta, & Anzaldi, ... -
En tilnærming til den statistiske effekten av Markaskolen : en kvantitativ studie av forandringer ved elevers opplevelse av lærer-elev-relasjonen etter samarbeid med det relasjonsfremmende tiltaket Markaskolen
(Master thesis, 2015)Denne studien har til hensikt å måle effekten av det relasjonsfremmende utviklingstiltaket Markaskolen. Markaskolen arbeider med å være en støttespiller i arbeidet med å utvikle de relasjonelle aspektene ved læringsmiljøet, ...