Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på emneord "VDP::Social science: 200::Education: 280"
Viser treff 41-60 av 142
-
Flerkulturelle elevers inkludering og identitetsprosesser i møtet med historiefaget : en analyse av lærebøker i historie i videregående skole med fokus på kulturmøter
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven analyseres lærebøker i historie med utgangspunkt i inkludering og identitetsprosesser hos flerkulturelle elever. Flerkulturelle elever er en meget sammensatt gruppe der noen klarer seg bedre i skolen ... -
"Forberedt på å ikke være forberedt" : den nyutdannede spesialpedagogen
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om hvordan det kan oppleves å være nyutdannet spesialpedagog i barnehage. Den store overgangen fra utdanning til arbeidslivet viser seg å kunne være spennende men også utfordrende på flere ... -
Fra fremmedgjøring til normalisering?
(Master thesis, 2015)Dette er en kvalitativ studie med følgende problemstilling: På hvilke måter speiler deltakernes opplevelse av sin livssituasjon læreplanens intensjon om deltakelse? Hvilke forhold påvirker deres forutsetning for ... -
Fra «å være feit» til «å lide av fedme»: en etnografisk studie av barn i langvarig rehabilitering av fedme
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:282, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag Denne avhandlingen er et bidrag til kritisk refleksjon over hvordan barn med fedme blir forstått og behandlet innen pediatrisk fedmerehabilitering. Min studie befinner seg innenfor rammeverket til den sosiale ... -
Friluftsliv som verktøy for å styrke relasjoner og fremme et godt klassemiljø : en kvalitativ intervjustudie av hvordan lærere og elever opplever å bruke friluftsliv til å styrke relasjoner og fremme et godt klassemiljø
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven omhandler friluftsliv, relasjoner og klassemiljø. Formålet med denne kvalitative studien er å belyse hvordan friluftsliv kan bidra til å styrke relasjoner og fremme et godt klassemiljø. Problemstillingen ... -
"Full kontroll i barnehagen?" - en studie av styring og styringsmentalitet.
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:286, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag: Avhandlingen fokuserer på hvordan ansatte i barnehager skaper og regulerer barns (og ansattes) muligheter i barnehagen gjennom diskursive praksiser og ulike reguleringer av tid og sted. Gjennom en pragmatisk ... -
Generationing Poverty: Children’s Perspectives of Childhood Poverty and Wellbeing in Rural Zambia
(Doctoral theses at NTNU;2018:361, Doctoral thesis, 2018)The focus of the thesis is on children’s perspectives of poverty and wellbeing based on their lived experiences in rural Lundazi district, Eastern province of Zambia. As a policy buzzword, ‘rural child poverty’ seldom ... -
Happy Start or Happy Ending? Exploring Educational Provisions in Norwegian Elementary Reception Classes
(Doctoral theses at NTNU;2020:221, Doctoral thesis, 2020)This thesis explores educational provisions for newly arrived minority language pupils (NAMLPs) in Norwegian elementary reception classes at two levels: (a) systemic conditions (b) pedagogical conditions. This exploration ... -
Hva endrer lærerens praksis? En studie av norske læreres oppfatninger av hva som endrer deres praksis
(Doctoral thesis at NTNU;2015:196, Doctoral thesis, 2015)Sammendrag: Temaet i denne avhandlingen er endring i skolen, avgrenset til endring av lærerens undervisningspraksis sett fra lærernes perspektiv. I forskningslitteraturen eksisterer det forholdsvis lite kunnskap om ... -
Hva legger Pedagogisk-psykologisk tjeneste vekt på i systemrettet arbeid med barn i barnehage? : en kvalitativ intervjustudie om PP-rådgiveres erfaring med systemrettet arbeid i barnehagen
(Master thesis, 2015)I denne forskningen er fokuset på systemrettet arbeid i Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste (PPT). Nærmere bestemt vil jeg forske på hvordan PPT kan arbeide systemrettet i forhold til barn med behov for særskilt hjelp og støtte ... -
Hva mener to voksne, som selv har vært under barneverntjenestens omsorg, er viktig i arbeid med barn i utsatte situasjoner? : her med vekt på skolens og barnehagens arbeid med å oppdage og følge opp barn som utsettes for omsorgssvikt
(Master thesis, 2015)Denne fenomenologiske studien belyser to voksne, som selv har vært under barnevernstjenestens omsorg, sine tanker og erfaringer om hva de mener er viktig i arbeid med barn i utsatte livssituasjoner. Studien har hovedvekt ... -
Hvilke erfaringer har lærere med oppfølging og tilrettelegging for elever med Asperger syndrom i skolen?
(Master thesis, 2015)Dette er et kvalitativt intervjustudie av fire informanter der jeg ønsker å få belyst hva det er som opptar lærere med ansvar for elever med Asperger syndrom i skolen. Formålet med oppgaven er å få innblikk i erfaringer ... -
Hvilken betydning har sosial støtte og mestringsforventning for elevenes motivasjon og angst for matematikk? : en kvantitativ studie av grunnskoleelevers opplevelse av sosial støtte, mestringsforventninger, motivasjon og angst i matematikk
(Master thesis, 2015)Denne masteravhandlingen omhandler ulike læringsfaktorer i matematikk. Formålet er å undersøke sammenhengene mellom sosial støtte fra læreren, elevenes forventninger om å mestre, motivasjon og angst. Disse sammenhengene ... -
Hvordan fremme gode lærer-elev-relasjoner? : en kvalitativ intervjustudie av oppfatningen hos fire gutter på femte klassetrinn, med et ekstra fokus på det gode møtet
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot lærer–elev-relasjonen. Formålet med studien vår er å løfte fram fire gutter sin oppfatning av hvordan gode lærer–elev-relasjoner utvikles, og vi har derfor valgt en kvalitativ ... -
Hvordan kan barnehagepersonalet forebygge en negativ utvikling for små barn som viser aggressiv og utagerende atferd?
(Master thesis, 2015)Formålet med denne masteroppgaven er å utvikle kunnskap om hvordan barnehagen kan forebygge en negativ utvikling for små barn som viser aggressiv og utagerende atferd. En stor andel barn viser aggressiv og utagerende ... -
Hvordan kan det oppleves for et barn å vokse opp med foreldre som ruser seg og hva var til hjelp for dem?
(Master thesis, 2015)1. Innledning, formål og bakgrunn, forskningsspørsmål og temaets aktualitet I denne innledningen vil jeg presentere bakgrunnen for valg av tematikk og formålet med studien. Jeg vil videre presentere forskningsspørsmål ... -
Hvordan kan læreren støtte eleven i sin sorgprosess når de opplever at en av foreldrene dør?
(Master thesis, 2015)Denne studien belyser hvordan lærere i barneskolen kan støtte elever som har opplevd at en av foreldrene dør. Undersøkelsen har en kvalitativ tilnærming med semistrukturert intervju som metode. Funnene er basert på ... -
Hvordan oppfatter elever og lærere ved en knutepunktskole et godt læringsmiljø for tegnspråklige elever i videregående skole?
(Master thesis, 2015)Denne mastergradsoppgaven i audiopedagogikk har som formål å gi mer kunnskap om hva som oppleves som et godt læringsmiljø for tegnspråklige elever ved en knutepunktskole. Jeg ønsker også å se på hvordan et godt læringsmiljø ...