Egenvurdering som styringsteknologi : selvstyrte subjekter i norsk skole
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2385025Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med denne oppgaven ønsker jeg å sette lys på hvilke implikasjoner egenvurdering kan ha for
lærerne og elevene i den norske skolen. Jeg har tatt for meg Foucaults teori om
governmentality som utgangspunkt for analysen av egenvurdering som styringsteknologi og
hvilke subjekter som styringsteknologien bidrar til å skape. Jeg har gjennom arbeidet med
oppgaven funnet at dette ikke lar seg enkelt besvare. Subjektene som skapes er komplekse, og
det finnes ikke et svar. Egenvurderingsteknologien kan ha ulike implikasjoner avhengig av
skolekultur, lærere og elever. På mange måter kan jeg konkludere med at egenvurdering kan
bidra til å skape selvregulerte (frie) subjekter, men dette er ikke nødvendigvis tilfellet for alle
individene involvert. Det jeg kan konkludere med er at subjektene blir formet i statens
tankesett og at lærerne i stor grad fyller rollen som vokteren av hva som er sant og usant.
Elevene blir gjennom egenvurdering også voktere av hva som er sant og usant – de blir voktet
av lærer og medelever samtidig som de vokter seg selv og medelever. Statens tankesett og
diskurser internaliseres i subjektene noe som synliggjøres gjennom disse indirekte
maktformene.