Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på emneord "Spesialpedagogikk"
Viser treff 21-40 av 58
-
Hva er barns tanker om kartleggingsprøven WISC?
(Master thesis, 2018)Undersøkelsene i denne masteroppgaven omhandler barns tanker i forhold til kartleggingsprøven WISC. Kartleggingsprøven som her er beskrevet prøve som blir gjennomført ved mistanke om ulike former for lærevansker. Utgangspunktet ... -
Hvilke erfaringer har tre leseveiledere med verktøyet Systematisk Observasjon av Lesing (SOL) på sin skole - En kvalitativ studie
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne studien har vært å belyse tre leseveilederes erfaringer med verktøyet Systematisk Observasjon av Lesing (SOL). Studiens problemstilling har vært: Hvilke erfaringer har tre leseveiledere med verktøyet ... -
Hvilken sammenheng har elevenes opplevelse av målstrukturen i skolen med elevenes indre motivasjon, innsats og akademiske prestasjoner? En kvantitativ studie av elevenes opplevelser
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom elevenes opplevelse av målstrukturen i skolen og elevers indre motivasjon, innsats og akademiske prestasjoner. Det er benyttet en kvantitativ metode, og et ... -
Hvordan oppleves det å være pårørende til en voksen med OCD? En kvalitativ intervjustudie om hvordan dette oppleves av de pårørende i hverdagen, der en voksen har OCD-lidelse
(Master thesis, 2018)Denne studien retter fokus mot hvordan det oppleves å være pårørende til en voksen med en tvang/OCD-lidelse. Formålet med denne studien er å sette søkelyset på hvordan de pårørendes situasjon bør bli opplyst mye bedre, med ... -
Hvordan vurderer tre informanter med ulik utdanningsbakgrunn den vanskelige samtalen med barn og unge? - Hvilke faktorer har de erfart må være tilstede før, under og etter samtalen?
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Det er vanskelig å ta innover seg at noen barn og unge er utsatt for vold og seksuelle overgrep. Dette er et tema som lenge har vært tabubelagt, og er det dessverre fortsatt. Voksne som arbeider med barn og unge ... -
Ikke ''vent og se'', men sett i gang! En kvalitativ intervjustudie om hvordan tre lærere arbeider med tidlig innsats for å støtte elevers lese- og skriveutvikling
(Master thesis, 2018)Temaet i denne masteroppgaven er tidlig innsats i forbindelse med lese- og skriveutvikling. Det er viktig at lærere og spesialpedagoger har kunnskap om dette for å kunne hjelpe elever med en forsinket lese- og skriveutvikling ... -
Ingen grunn til å ikke handle - kunnskap og kompetanse til å avdekke vold i nære relasjoner - En kvalitativ studie om implementering av kommunale handlingsplaner mot vold i nære relasjoner som forebyggende tiltak, og barnehageansattes opplevelse av den
(Master thesis, 2018)Vold i nære relasjoner er et av Norges store satsningsområder. Regjeringen utformet i 2013 en handlingsplan mot vold i nære relasjoner “Et liv uten vold” (2014-2017). For å styrke kunnskapsnivået hos de ansatte i kommunene ... -
Inkludering som en paraply - En kvalitativ studie om barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven handler om inkludering for barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen. Det er en kvalitativ studie hvor det er benyttet både dokumentvurdering og forskningsintervju for å generere data. Forskningsintervjuene ... -
Innenfor eller utenfor? - Skoleansattes blikk på organisering av spesialundervisning
(Master thesis, 2018)Denne studien tar sikte på å få innsikt i skoleansattes erfaringer og refleksjoner rundt organisering av spesialundervisning i grunnskolen. Formålet med studien var å få dypere innsikt i hvordan ulike skoler organiserer ... -
Innføringstilbud og inkludering: En kvalitativ studie av minoritets- og majoritetselevers erfaringer med mottaksklasse som innføringstilbud - Hvordan kan ungdommers erfaringer med mottaksklasse som innføringstilbud forstås i et inkluderingsperspektiv?
(Master thesis, 2018)Tema for denne studien er inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever. For å undersøke dette temaet har jeg tatt for meg mottaksklasse som innføringstilbud i norsk ungdomsskole. Gjennom både majoritet- og ... -
Innvirkningen tidlig innsats har på undervisningen i norsk skole - En kvalitativ studie om hvordan forstå tidlig innsats i lys av ulike pedagogiske tradisjoner og hva det har å si for pedagogisk praksis
(Master thesis, 2018)Formålet med denne studien er å belyse satsningen tidlig innsats og hvordan man kan forstå tidlig innsats ut fra en pedagogisk tradisjon. Studien baserer seg på intervju av lærere, skolefaglig rådgiver og kommunalsjef for ... -
''Jeg ser hvordan min kropp ser ut i forhold til deres kropp'" - En kvalitativ intervjustudie av sju tenåringsjenters refleksjoner rundt kropp og representasjoner av kropp på Instagram
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven tar sikte på å få kunnskap om tenåringsjenters opplevelser og tanker rundt kropp og representasjoner av kropp på bildedelingstjenesten Instagram. For at ungdom skal kunne dele og se andres innlegg på ... -
Lekser i barneskolen - En kvalitativ intervjustudie av tre grunnskolelæreres erfaringer med bruk av lekser i barneskolen
(Master thesis, 2018)Temaet for denne studien er læreres erfaringer med bruk av lekser i barneskolen, med fokus på hvilken hensikt lærere mener lekser kan ha. Målet med studien er å bidra til økt forståelse knyttet til hensikten med lekser, ... -
Læreren som motiverende støttespiller for elever med dysleksi - En kreativ undervisningstilnærming for økt motivasjon, mestring og læringsutbytte - Et casestudium
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har hovedfokus på lærerrollen. Tema er hvordan lærer kan tilrettelegge for elever med dysleksi, og hvordan støtte disse i sin bruk av digitale kompensatoriske hjelpemiddel. Studiet er foretatt på ... -
Lærerens meldeplikt i møte med barn som bekymrer - En kvalitativ studie av lærere sine refleksjoner og erfaringer med meldeplikt ved mistanker om omsorgssvikt
(Master thesis, 2018)Masteroppgaven belyser temaet lærerens meldeplikt i møte med barn som bekymrer. Tidligere empiri og teori viser at et stort antall barn blir utsatt for omsorgssvikt i sine nære relasjoner. Ved mistanke om at barn blir ... -
Læreres tilrettelegging for tilpasset opplæring og inkludering
(Master thesis, 2018)Innledning og problemstilling: Statistikk fra Statistisk sentralbyrå (2017) viser at bare 59 % av elever i yrkesfaglig utdanningsprogram fullfører i løpet av fem år. I tillegg trekker Nordahl et al. (2018) frem i rapporten, ... -
Medvirkning hos barn med autisme - En kvalitativ studie av hvordan spesialpedagogen kan ivareta medvirkning hos barn med autisme i alderen 4-6 år i barnehagen
(Master thesis, 2018)I denne studien vil jeg besvare følgende problemstilling: «Hvordan kan spesialpedagogen ivareta medvirkning hos barn med autismespekterforstyrrelser i alderen 4-6 år i barnehagen?». Jeg ønsker gjennom denne studien å belyse ...