Innføringstilbud og inkludering: En kvalitativ studie av minoritets- og majoritetselevers erfaringer med mottaksklasse som innføringstilbud - Hvordan kan ungdommers erfaringer med mottaksklasse som innføringstilbud forstås i et inkluderingsperspektiv?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2578134Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for denne studien er inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever. For å undersøke dette temaet har jeg tatt for meg mottaksklasse som innføringstilbud i norsk ungdomsskole. Gjennom både majoritet- og minoritetselevenes perspektiv blir temaet belyst gjennom denne oppgaven. Med denne forskningen ønsker jeg å tilføre forskningsfeltet elevenes egne erfaringer, for å kunne styrke og videreutvikle rammene for særskilt språkopplæring gjennom innføringstilbud. Prosjektets problemstilling lyder som følger: Hvordan kan ungdommers erfaringer med mottaksklasse som innføringstilbud forstås i et inkluderingsperspektiv?
Studiens problemstilling har jeg utforsket gjennom en kvalitativ intervjustudie. I samspillet mellom empiri og det teoretiske rammeverket konstrueres kunnskapen i studien. Som det fremkommer i prosjektets tittel og problemstilling innehar studien et elevperspektiv. Jeg har derfor intervjuet fire nyankomne elever i mottaksklasse, i tillegg til fem elever fra en ordinær klasse. Disse to gruppene av elever fra samme skole er valgt ut for å gi to perspektiv på innføringstilbudet, og for å fremheve at inkludering rommer alle i et fellesskap.
Det overordnede perspektivet for studien er det pedagogiske prinsippet om inkludering. Jeg tar utgangspunkt i Qvortrups (2012) og Nordahl og Overlands (2015) operasjonalisering av inkluderingsbegrepet. Operasjonaliseringen fokuserer på inkluderingens ulike arenaer og fellesskap i skolen. Min studie fokuserer spesielt på den opplevde inkluderingen innenfor den sosiale og faglige inkluderingen. Det vil si at inkludering i skolen sees på som noe eleven subjektivt opplever. Faglig inkludering dreier seg om aktiv deltakelse i det faglige fellesskapet, og den sosiale inkluderingen dreier seg spesielt om vennskap og trivsel på skolen (Overland, 2015).
Prosjektets sentrale funn dreier seg om elevenes positive erfaringer med mottaksklasse som innføringstilbud. Mottaksklassen oppleves som en trygg base for minoritetselevene. Tiden i ordinær klasse oppleves som utfordrende og motiverende. Vekslingen mellom disse to fellesskapene forstås som positivt for elevene ved at det kan benyttes til å tilpasse, utfordre og strekke seg mot målet om å kunne tilstrekkelig norsk til å følge ordinær opplæring. Både minoritets- og majoritetselevene beskriver et skille mellom ”oss og dem”, dette kan også kritiseres i et inkluderingsperspektiv. Tilbudets midlertidighet og nærhet til den ordinære opplæringen forsvarer inkluderingen på lengre sikt.