Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på utgivelsesdato
Viser treff 161-180 av 2549
-
Coaching in and for digital collaboration: - a case study of the use of video conferencing at The Norwegian University of Science and Technology, NTNU
(Master thesis, 2010)This case study looks at and identifies what elements that are important when it comes to how The Norwegian University of Science and Technology, NTNU, uses the possibilities that collaboration with video conferencing ... -
Motivasjon på jobb – individuelt og kulturelt: En undersøkelse av hvilke generelle jobbkarakteristikker som gjør arbeidstakere mest motiverte
(Master thesis, 2010)Med utgangspunkt i et positivpsykologisk perspektiv og betraktning av motivasjon er målet å finne ut mer om hva som gjør mennesker ekstra motiverte i jobbsammenheng. Motivasjon er et komplekst fenomen som er styrt av mange ... -
Praksisskolerektor som lærerutdanner: En studie av mellomrom:Triadiske samtaler som utgangspunkt for reflekterende empirisk forskning
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2010:167, Doctoral thesis, 2010) -
Education and reflection in extreme situations
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2011:219, Doctoral thesis, 2011)When looking into officer cadets’ identity, social identity appears to play a decisive role among officer cadets when participating in exercises. In the winter time, using the uniqueness of a military exercise, cadets were ... -
"Ung flukt": - En kvalitativ studie om atferdsproblemer i ungdomsårene
(Master thesis, 2011) -
ADHD i dagens samfunn: En teoretisk oppgave om økningen av ADHD- diagnosen i skolen
(Master thesis, 2011)I dag er ADHD blitt en utbredt diagnose, og helsemyndighetene regner med at det er 50 000 barn under 18 år som har ADHD i Norge. Rundt 3-5 prosent av barn i den norske skole oppfyller kriteriene for en slik diagnose, og i ... -
Store og små mennesker i relasjon: En Q-metodologisk studie av barns opplevelse av en god relasjon til voksne og hvilke implikasjoner dette kan ha for hvordan man som voksen møter barn
(Master thesis, 2011)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan barn opplever en god relasjon til voksne, for på den måten å se på hva dette vil ha å si for vårt daglige samvær med barn. Hva er det barna selv verdsetter, trenger ... -
Skolelederes hverdag: Relasjonen mellom arbeidsdelegering, utbrenthet og jobbtrivsel
(Master thesis, 2011)Formålet med denne oppgaven var å undersøke relasjonen mellom skolelederes bruk av arbeidsdelegering, utbrenthet og jobbtrivsel. Oppgaven tok utgangspunkt i data samlet inn under prosjektet ”Skolelederes hverdag” på ... -
I konstant rampelys: Kvinnelige sersjanters opplevelse av å være kvinne i Hæren i 2010. En kvalitativ studie
(Master thesis, 2011)Oppgavens formål var å studere kvinners opplevelse av å være kvinne i Hæren i 2010. Gjennom en kvalitativ metode ble fem kvinnelige pliktsersjanter med utdanning fra Hærens befalsskole intervjuet. Undersøkelsen har hatt ... -
”Ting er jo mulig! Bare det å få den tilliten, at hun viste at hun faktisk hadde tro på meg”: En studie av hvordan personlig veiledning bidrar til positiv endring i veisøkers liv - en fenomenologisk tilnærming
(Master thesis, 2011)Denne undersøkelsen tar sikte på å få økt innsikt i hvordan personlig veiledning bidrar til å skape positiv endring, sett fra veisøkers perspektiv. Det empiriske forskningsmaterialet ble skapt gjennom en fenomenologisk ... -
"Veiledning blir til mens du går"
(Master thesis, 2011)Da jeg som veiledningsstudent hadde min veiledningspraksis ute, mens vi gikk i naturen, på beina, med ski eller truger, var jeg svært usikker på om jeg holdt meg innenfor en profesjonell ramme. Beskrivelsene veisøker hadde ... -
Refugee Children, Citizenship and ‘the Best Interests’ of the Child: Experiencing Settlement as New Citizens in Norway
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2011:18, Doctoral thesis, 2011) -
Lederutvikling i sykehus: Utvikling av ledelse eller ledelse for utvikling
(Master thesis, 2011)Tema for denne oppgaven er lederutvikling i helsesektoren. Oppgaven bidrar med innsikt i hvordan lederutvikling for sykehusledere kan gjennomføres ved hjelp av et skreddersydd og delvis internt utviklet lederutviklingsprogram. ... -
Valgets kval: En Q-metodologisk studie om opplevelsen av å ta vanskelige valg
(Master thesis, 2011)Hensikten med studien har vært å få bedre innsikt i hvordan det oppleves å stå i en vanskelig valgsituasjon og fremheve hvordan det oppleves for den enkelte. Problemstillingen for studien var som følger: Hvordan oppleves ... -
Det magiske øyeblikket: Gjensidig forståelse mellom rådgiver og veisøker: En fenomenologisk studie av hvordan rådgivere opplever å etablere gjensidig forståelse med veisøker
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven har til hensikt å få innsyn i hvordan rådgivere opplever å etablere gjensidig forståelse med veisøker. Det empiriske forskningsmaterialet i oppgaven baserer seg på en fenomenologisk metode, og intervju med ... -
"Jeg forstår folk bedre rett og slett": En kvalitativ intervjustudie av langtidseffekter for ledere som har vært gjennom lederutviklingskurs
(Master thesis, 2011)Lederutviklingsprogram virker det til at det er mange som gjennomfører i dagens samfunn. Fokuset på å skape gode ledere synes å være stort. Det dette studien vil se nærmere på er hvilke mulige langtidseffekter det å ta et ... -
Inkluderende fellesskap i barnehagen: En diskursanalyse av nyere statlige styringsdokumenter
(Master thesis, 2011) -
Kristent livssyn og veiledning: En kvalitativ studie basert på fenomenologiske prinsipper av fire kristne veilederes opplevelse av samsvar mellom eget livssyn og menneskesynet i veiledningsteorier
(Master thesis, 2011)Denne kvalitative studien har som formål å utforske hvordan kristne veiledere opplever at deres livssyn samsvarer med menneskesynet i veiledningsteoriene de forholder seg til. Det forskes også på hvilken påvirkning dette ... -
Forberedende mentoring: I overgangsfasen mellom studier og jobb. En kvalitativ intervjustudie av et mentoringprogram ved NTNU
(Master thesis, 2011)Tema og problemstilling: Individuell utvikling og støtte er i dag høyt verdsatt. Spesielt i arbeidslivet har dette betydning og får anerkjennelse. Mentoring er en måte å legge opp til slik individuell utvikling. Denne ...