• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivasjon på jobb – individuelt og kulturelt: En undersøkelse av hvilke generelle jobbkarakteristikker som gjør arbeidstakere mest motiverte

Brenden, Kristian
Master thesis
Thumbnail
View/Open
397763_FULLTEXT01.pdf (336.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/269287
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1891]
Abstract
Med utgangspunkt i et positivpsykologisk perspektiv og betraktning av motivasjon er målet å finne ut mer om hva som gjør mennesker ekstra motiverte i jobbsammenheng. Motivasjon er et komplekst fenomen som er styrt av mange faktorer, men i denne undersøkelsen er det generelle situasjonskarakteristikker som er i fokus. Noen ganger er mennesker ekstra motiverte og andre ganger mindre motiverte. Motivasjon kan betraktes som en positiv drivkraft, og forhåpentlig kan denne undersøkelsen bidra til å forstå hvordan mennesker blir mer motiverte.

Undersøkelsen ble gjennomført blant 111 respondenter ved en industriarbeidsplass i Norge. Informantene rangerte 36 ulike motivatorer (generelle situasjonsbeskrivelser) etter Qteknikken, fra hva som motiverte de mest til hva som motiverte de minst. Motivatorene var hentet fra ulike kjente teorier innenfor motivasjon og drivkraft: Psykologiske jobbkrav, psykologisk flyt, Hofstedes kulturdimensjoner, selvbestemmelseteori (SDT), Maslows behovspyramide, Herzbergs motivasjonsfaktorer, McClelland, tilbakemeldinger, jobbberikelse og kreativitet. Respondentene fikk også anledning til å si hvor mange motivatorer som var heller demotiverende enn motiverende. Resultatene ble analysert på makro og mikronivå for å finne ut mer om hva som gjør arbeidstakere ekstra motiverte.

De to viktigste funnene tyder på at motivasjon trolig er både individuelt og kulturelt. Individuelt viser resultatene at de fleste motivatorene både kan være mye motiverende for noen og demotiverende for andre (folk blir motivert av ulike ting). Når det gjelder kultur så viser det seg at gjennomsnittsresultatene i stor grad ligner på Hofstedes feminin-maskulin dimensjon der det er de feminine verdiene som i gjennomsnitt blir betraktet som mest motiverende. Disse verdiene er samarbeid, positiv feedback, støtte og godt arbeidsmiljø.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit