Kristent livssyn og veiledning: En kvalitativ studie basert på fenomenologiske prinsipper av fire kristne veilederes opplevelse av samsvar mellom eget livssyn og menneskesynet i veiledningsteorier
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/271634Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne kvalitative studien har som formål å utforske hvordan kristne veiledere opplever at deres livssyn samsvarer med menneskesynet i veiledningsteoriene de forholder seg til. Det forskes også på hvilken påvirkning dette eventuelt har i veiledningssituasjoner.
Fire veiledere ved en norsk utdanningsinstitusjon ble intervjuet ved hjelp av halvstrukturerte dybdeintervju. Studien består således av fire forskningsintervjuer. Den forskningsmetodiske tilnærmingen er inspirert av et fenomenologisk perspektiv, der informantenes opplevelse står i fokus. Analysen av datamaterialet viser at problemstillingen kan belyses ut fra fire hovedkategorier: 1) Gudsbilde og trossyn, 2) Profesjonalitet, 3) Relasjonsperspektivet som forsonende og 4) Åpenhet for den åndelige dimensjonen.
Kategoriene blir først og fremst belyst ved hjelp av teoretiske perspektiver innen den humanistiskeksistensielle veiledningstradisjonen, samt ved veiledningsteorier som intergrerer teologi og psykologi. Den evangelisk-lutherske tradisjonen som Den norske kirke er en del av, ligger til grunn for det kristne perspektivet.
Resultatene fra denne studien viser at kristne veiledere stort sett opplever en nokså stor grad av samsvar mellom egen tro og menneskesynet i humanistisk-eksistensielle veiledningsteorier. En del grunnleggende begrep som nåde og ubetinget kjærlighet, samsvarer eksempelvis med grunnbetingelsen aksept i den personsentrerte veiledningsteorien til Carl Rogers. Samtidig ser man at det kan være noen spenninger, blant annet i synet på individets selvstendighet. Det kommer også fram at kristent livssyn oppleves som en ressurs i veiledningsarbeidet, samtidig som veisøkeren skal få bestemme hvilke perspektiv som tas i bruk.
The aim of this qualitative study is to investigate how christian counselors experience the correlation between their faith, and the view of man in the counseling theories they use. An investigation of the possible impact of this in counseling situations will also be done.
Four counselors at a norwegian educational institution are interviewed through a semi-structured in-depth interview. The study consist of four research interviews. The research methodology approach is inspired by a phenomenological perspective, with a focus on the participants experience. The data analysis showes that the research question could be seen from four main categories: 1) Image of God and view of faith, 2) Professionality, 3) The perspective of the relation as reconciling and 4) Openness to the spiritual dimension.
The categories are mainly discussed by means of a framework within the humanistic-existential tradition of counseling, together with counseling theories that integrate theology and psychology. The evangelical-lutheran tradition that ”Den norske kirke” (The norwegian church) is a part of, will be the background of the christian perspective.
The results of this study shows that christian counselors experience a great deal of correlation between their own faith and the view of human in humanistic-existential counseling theories. Some fundamental concepts like grace and unconditional love, correlate for instance with the basic condition of acceptance in the person-centered counseling theory of Carl Rogers. There are also challanges, such as the view of the independence of the individual. The results also shows an experience of the christian faith as a resourse in the counseling work, although it is the client that must decide what kind of perspectives that are to be used.