Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på emneord "VDP::Social science: 200"
Viser treff 141-160 av 183
-
Psykisk helsearbeid i Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste : en kvalitativ intervjuundersøkelse om forståelse og praktisering av psykisk helsearbeid hos et utvalg PP-rådgivere
(Master thesis, 2016)Bakgrunn, beskrivelse og problemområde Psykisk helse er et stort og omdiskutert område som berører mange aktører fra flere hold. Det stilles større krav enn før, når det kommer til å ta ansvar for sin egen helse, og en ... -
Relativ alderseffekt blant norske elever på 5. og 8. trinn
(Master thesis, 2014)Tidligere forskning har vist at barn født i slutten av det akademiske skoleåret har i gjennomsnitt lavere akademiske prestasjoner enn barn født i starten av skoleåret. Denne relative alderseffekten har vært vist uavhengig ... -
Samarbeid mellom hjemmeskole og BUP-skole
(Master thesis, 2014) -
"Sammen står en mindre alene" - Relasjoners påvirking på rådgivningskompetanse - En Q-metodologisk studie av hvordan grunnskolerådgiver opplever og erfarer at relasjonen med skolerettet karrieretjeneste påvirker deres rådgivningskompetanse
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven omhandler utdannings- og yrkesrådgivere i ungdomsskolen og deres opplevelser og erfaringer av hvordan en skolerettet karrieretjeneste, herunder karrieresenter eller ressurs- og kompetansesenter, påvirker ... -
Samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner - En fenomenologisk studie om hvordan tre fagpersoner opplever å samtale med barn i vanskelige livssituasjoner
(Master thesis, 2014)Denne fenomenologiske studien belyser tre fagpersoners refleksjoner, erfaringer og tanker av å samtale med barn i vanskelige livssituasjoner. Studiens overordnede problemstilling er: Hvordan opplever fagpersoner å samtale ... -
Seksuelle overgrep mot barn med nedsatt funksjonsevne - En kvalitativ studie om det tverrfaglige og tverretatlige samarbeidet i saker der barn med funksjonsnedsettelse er utsatt for seksuelle overgrep
(Master thesis, 2014)Jeg har undersøkt det tverrfaglige og tverretatlige samarbeidet om ei jente med diagnosen Aspergers syndrom, som ble utsatt for seksuelle overgrep av sin stefar da hun gikk på ungdomsskolen. I dag er denne kvinnen i midten ... -
Self-Directed Learning in the Eyes and Hands of Teachers of Adults - A Quantitative Approach
(Master thesis, 2014)Self-directed learning is viewed by many specialists as one of the main aspects of Adult Education, due to the autonomous nature of adults. Such autonomy presents a challenge to teachers, who must share with their adult ... -
Selvoppfatning. En kvantitativ studie av hvordan lærer og medelever kan påvirke tenåringers selvoppfatning, og hvordan dette påvirker ens opplevelse av stress
(Master thesis, 2015)I denne masteravhandlingen har vi undersøkt betydningen av emosjonell støtte fra lærer og tilhørighet til sosialt miljø for tenåringers selvoppfatning. Videre har vi undersøkt hvordan dette relaterer seg til opplevelsen ... -
Selvregulering for en elev med blindhet : en kvalitativ studie innenfor rammen av "TIL-modellen", en didaktisk modell for tilpasset opplæring
(Master thesis, 2016)Temaet for denne kvalitative studien er en elev med blindhet sin erfaring med selvregulering, i et klasserom der lærere praktiserer TIL-modellen; en modell for tilpasset opplæring. TILmodellen har til hensikt å fremme ... -
"Skolehelsetjenesten i et brukerperspektiv." En kvalitativ studie av ungdoms erfaringer og behov i møte med skolehelsetjenesten
(Master thesis, 2015)Temaet for denne masteroppgaven er ungdoms erfaringer og behov knyttet til hjelpen de har fått gjennom skolehelsetjenesten vedrørende sin psykiske helse. Forskning viser at stadig flere barn og unge sliter med psykiske ... -
Skoleledere om skolevegring. En kvantitativ undersøkelse
(Master thesis, 2015) -
Social Cash Transfer Scheme and Livelihood Strategies. Experiences and Perspectives of OVC in Kalomo, Zambia
(Master thesis, 2015)The focus of this thesis is to explore orphans and vulnerable children (OVC) experiences of social cash transfer scheme (SCTS) in Kalomo district, Zambia. The research aimed at gaining knowledge on OVC experience and ... -
Solidaritet mellom barn i barnehagens hverdagslige samspill
(Master thesis, 2015) -
Sosial og emosjonell kompetanse i fremtidens skole
(Master thesis, 2016)På bakgrunn av trekk i samfunnsutviklingen og arbeidslivet har Ludvigsenutvalget vurdert grunnopplæringens innhold, fag og fagstrukturer opp mot krav til kompetanse i et fremtidig arbeids- og samfunnsliv. Ludvigsenutvalget ... -
Sosiale medier - "Selvets teater". En kvalitativ studie av ungdoms selvpresentasjoner på Snapchat og Instagram
(Master thesis, 2015)I følge medietilsynets rapporter fra 2014, har ungdommens bruk av sosiale medier økt betraktelig den seneste tiden. Vi kan også se at de bruker Snapchat og Instagram ofte, og hensikten ved studien er å få innsikt i hvordan ... -
Spesialpedagogisk hjelp til barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen
(Master thesis, 2016)Denne studien har spesialpedagogisk hjelp til barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen som tema. Problemstillingen for forskningen er; Hvordan opplever spesialpedagoger sitt arbeid med barn med sosiale og ... -
Stress og stressmestring hos lærere - En kvalitativ intervjustudie på læreres perspektiver, refleksjoner og opplevelser av stress og stressmestring i skolen
(Master thesis, 2014)Temaet for denne masterstudien er stress og stressmestring blant lærere. Dette er et aktuelt tema i dagens samfunn der forskningsrapporter kobler sammenhengen mellom stress og lærere som ønsker å slutte i yrket. Et av ... -
Stress, coping and its complex relationship - A qualitative and explorative study of two student’s experiences with stress and coping
(Master thesis, 2019)Studenter preges av desto dårligere mental helse og psykiske helseplager. Stress har vist sammenhenger med psykisk og fysisk sykdom, som vekket en interesse for tema. I denne eksplorerende studien, undersøkes studenters ... -
"Sørge for at alle blir hørt og sett". Pedagogers arbeid med relasjoner i barnehagen
(Master thesis, 2015) -
Teenage girls' perspectives on the value of education and school dropout in Northern Ghana
(Master thesis, 2015)Although international policies related to formal education and their local translations have led to an increased number of enrolment and attendance rates, dropout among teenage girls appears to be persistent in northern ...