Psykisk helsearbeid i Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste : en kvalitativ intervjuundersøkelse om forståelse og praktisering av psykisk helsearbeid hos et utvalg PP-rådgivere
Abstract
Bakgrunn, beskrivelse og problemområde
Psykisk helse er et stort og omdiskutert område som berører mange aktører fra flere hold. Det stilles større krav enn før, når det kommer til å ta ansvar for sin egen helse, og en hører oftere prat om hvor viktig det er å ta vare på den mentale helsen. Studier viser en økning i omfang av psykiske helseplager på tross av et voksende velferdssamfunn. Denne tendensen ser en også hos barn og unge som opplever å ha større utfordringer knyttet til emosjonelle vansker nå, enn tidligere. Dette understreker hvor viktig rolle helsetjenestene har i helsearbeidet. Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste (PPT) er underlagt et mandat som pålegger tjenesten å aktivt arbeide med å fremme god helse for barn og unge.
I denne avhandlingen tar jeg sikte på å belyse hvordan rådgivere i PP-tjenesten forstår og praktiserer psykisk helsearbeid. Jeg søker å få innsikt i hvilke erfaringer de har, hvordan de tenker og hvordan det legger føringer for praktisereringen av det psykiske helsearbeidet i PPtjenesten. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling; «Hvordan forstås og praktiseres psykisk helsearbeid i PP-tjenesten?»
Metode
Avhandlingen tar sikte på å få fram PP-rådgiveres opplevelser og erfaringer knyttet til psykisk helsearbeid i PP-tjenesten. Jeg har i denne forbindelse foretatt en kvalitativ tilnærming med intervju som datainnsamlingsmetode. Jeg utformet intervjuguiden etter «trakt-prinsippet», med forhåndsbestemte kategorier. Utvalget av informanter var kriteriebasert ved at de alle var pedagogisk-psykologisk rådgivere i PP-tjenesten. Til sammen ble det i utvalget intervjuet tre PP-rådgivere fra ulike PP-tjenester. Alle de tre intervjuene ble tatt opp på lydbånd for videre transkribering, analyse, presentasjon og drøfting. Dataen er presentert i form av sitater fra informantene, da hensikten er å få fram informantenes «stemme».
Resultater
Funnene i avhandlingen samsvarer med hva rådende teorier sier om helsearbeidet i PPtjenesten. PP-rådgiverne uttrykte en positiv opplevelse av hvordan økt fokus på psykisk helse har bidratt til å styrke det psykiske helsearbeidet. Psykisk helsearbeid refereres for å være komplekst og omfattende i PP-tjenesten.
Resultatene fra funnene viser imidlertid at enkelte PP-rådgivere ikke klarer å ivareta ansvaret med psykisk helsearbeid i den grad de er pålagt. De peker selv på tidsfaktoren som en årsak til dette. PP-rådgiverne har opplyst at de har behov for bedre rutiner når det kommer til systemrettet arbeid.
PP-rådgivere gir uttrykk for at PP-tjenesten praktiserer psykisk helsearbeid i et forebyggende og helsefremmende perspektiv. Noen rådgivere peker imidlertid på at praktisering av forebyggende arbeid oppleves som utfordrende. Det uttrykkes at årsaken oppleves av rådgivere å være et resultat av et svekket tverrfaglig samarbeid med skolehelsetjenesten.