Å kjøpe bærebjelker uten ressurser Anerkjennelse for NEETs i møte med Nav
Bachelor thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1400]
Abstract
I Norge er mange unge under 30 år utenfor arbeidslivet, også kalt NEETs, De har lav til fraværende gjennomføring av videregående utdanning, de har liten erfaring med å være i arbeid, og de søker ikke aktivt etter jobb. Denne gruppen forteller om oppvekst knyttet til psykososiale utfordringer, som mobbing, ensomhet, lav selvtillit, manglende tilknytning til omsorgspersoner, og psykiske vansker som grunn til fravær fra arbeidslivet. Dette kan ha resultert i at de har manglende tillit til egen mestring og negativt selvbilde. Unge sosialhjelpsmottakere sliter med å komme seg i arbeid, utdanning eller annen form arbeidsrettet tiltak, til tross for at aktivitetsplikten stilles som vilkår for ytelsen. Nav skal ha særlig økt innsats for å bistå denne gruppen med å komme i jobb. Oppgavens metode er litterær, og problemstillingen er følgende:
«På hvilken måte kan Axel Honneths teori om anerkjennelse bidra til å styrke unge arbeidsledige sine muligheter til arbeid ved hjelp fra Nav?»
I oppgaven har jeg brukt Axel Honneth sin anerkjennelsesteori som teoretisk perspektiv. Han mener anerkjennelse er grunnleggende for menneskeliv, og fundament for det gode liv. Dette oppnås gjennom de tre anerkjennelsesformene kjærlighet, rettigheter og solidaritet. Han tillegger ulike former for krenkelser som svar på fraværende anerkjennelse. Jeg har undersøkt og drøftet hvordan de ulike formene kan anvendes i arbeidet med å styrke unge arbeidslediges muligheter til arbeid ved hjelp fra Nav. Drøftingen av problemstillingen er tilknyttet ulike forhold i livene til oss mennesker, og de forhold som kan inngå i en arbeidsrelasjon mellom unge arbeidssøkere og Nav. Videre inneholder drøftingen et blikk på mulige konsekvenser av krenkelser, psykososiale vansker, samt kritikk av hans teori. Many young people under the age of 30 in Norway are not in the workforce, also called NEETs. They have little or no completion of upper secondary education, they have little experience of being in work, and they are not actively looking for work. This group typically grows up with psychosocial challenges, such as bullying, loneliness, low self-esteem, lack of attachment to carers, and psychological difficulties as a reason for absence from working life. This may have resulted in them having a lack of confidence in their coping skills and a negative self-image. Young social assistance program recipients struggle to get into work, education, or other forms of work-oriented measures, even though the activity obligation is set as a condition for the benefit. Nav must increase the efforts to assist this group in getting into work. The thesis´s method is literary, and the issue is:
"In what way can Axel Honneth's theory of recognition contribute to strengthening young unemployed people's opportunities for work with help from Nav?
I have used Axel Honneth's recognition theory as a theoretical perspective. He believes recognition is fundamental to human life, and foundation for the good life. This is achieved through the three forms of recognition: love, rights, and solidarity. He attributes various forms of violations in response to absent recognition. I have investigated and discussed how the various forms can be applied in the work to strengthen young unemployed people's opportunities for work with help from Nav. Discussion of the issue is linked to various conditions in the lives of these group, and conditions that can form part of a working relationship between young jobseekers and Nav.. Furthermore, the discussion contains a look at the possible consequences of violations, psychosocial difficulties, and criticism of his theory.