Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på emneord "VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283"
Viser treff 1-9 av 9
-
"Alle sammen her er engasjerte i hverandre" : en kvalitativ studie av fire ungdommers erfaringer med veiledning på Jobbhuset
(Master thesis, 2016)I denne studien har jeg undersøkt hvordan ungdommer beskriver sine erfaringer med veiledning på Jobbhuset i Trondheim. Jobbhuset er et tiltak for ungdom mellom 18 og 25 år som står utenfor skole- eller arbeidsliv. Tiltaket ... -
"Hva kan vi sammen lete etter for å få den prestasjonsutviklinga?'' : en kvalitativ studie av tre toppidrettstreneres opplevelse av felles forståelse og dens betydning for prestasjonsutvikling
(Master thesis, 2016)I denne kvalitative studien ønsket jeg å undersøke tre toppidrettstreneres opplevelse av å være i relasjon med sine utøvere, hvordan de opplever seg selv og den andre i relasjonen, og hvordan dette har innvirkning på deres ... -
Innovasjon og resultatoppnåelse i NAV-kontor : hvilke sammenhenger er det mellom innovasjonsfremmende faktorer, innovasjonsadferd og resultatoppnåelse i NAV-kontor?
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven, som omhandler innovasjon i NAV-kontor, er basert på en spørreundersøkelse med 294 respondenter fra NAV-kontor i Sør-Trøndelag i 2015. Svarene er analysert og vurdert opp mot resultat i oppfølgingsarbeidet ... -
Mellom frihet og frykt
(Master thesis, 2013)Bakgrunnen for denne oppgaven, var at jeg ønsket å forske på krigshistorien til hjembyen min, Namsos. Jeg ville si noen om befolkningens holdninger til tyskerne og «den nye tid», etter at byen ble bombet 20. april 1940, ... -
Miljødebatten - Rollespill som metode i naturfag
(Master thesis, 2016)I denne studien har undervisningsopplegget Miljødebatten blitt utviklet og utprøvd. Miljødebatten skal dekke et spesifikt kompetansemål i naturfag for VG1. Kompetansemålet har mange utfordringer og krever bruk av ... -
Se med blyanten. Røre med blikket. - Kunstdidaktisk praksis med barnehagebarn i et museum
(Master thesis, 2014)Masteroppgaven Se med blyanten. Røre med blikket. Kunstdidaktisk praksis med barnehagebarn i et museum har til hensikt å studere hva som karakteriserer en kunstdidaktisk praksis med barnehagebarn i et kunstmuseum. Gjennom ... -
Teknologi og design på ungdomstrinnet - Kjennetegn på undervisning i teknologi og design på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2013)Teknologi og design ble innført i 2006 som et hovedfagområde i naturfag i kunnskapsløftet LK06 og skulle implementeres som et flerfaglig emne der matematikk, naturfag og kunst og håndverk samarbeidet. Samspillet mellom ... -
Tilbakemelding : en gave : en kvalitativ studie av hvordan fire tidligere rådgivningsstudenter med fullført mastergrad i rådgivningsvitenskap ved NTNU opplever spenningen mellom sin kvalifikasjonsrelevante og sin yrkesrelevante kompetanse
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å få økt innsikt i hva tidligere rådgivningsstudenter ved NTNU opplever å ha tilegnet seg av kompetanse gjennom masterstudiet, og hvordan denne oppleves i møte med deres ... -
Yrkesvalg, fra drøm til virkelighet! - Et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til yrkesveiledning basert på prosjektarbeidsmetoden
(Master thesis, 2013)I min oppgave har jeg valgt et tema som fokuserer på veiledning for yrkesutdanningsvalg. Ideen var at elevmedvirkning, yrkeserfaring og veiledning skulle gi elevene et bedre grunnlag for sine yrkesutdanningsvalg. Studiet ...