Se med blyanten. Røre med blikket. - Kunstdidaktisk praksis med barnehagebarn i et museum
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2416296Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3818]
Sammendrag
Masteroppgaven Se med blyanten. Røre med blikket. Kunstdidaktisk praksis med
barnehagebarn i et museum har til hensikt å studere hva som karakteriserer en kunstdidaktisk
praksis med barnehagebarn i et kunstmuseum. Gjennom studien søkes det etter svar på noen
didaktiske aspekter som: Hvordan møter formidler barnehagebarn i et kunstmuseum? Hva
karakteriserer kunstmøtet som helhet? Hvilke gjennomgående didaktiske valg kommer til
syne i en kunstdidaktisk praksis? Hvilke intensjoner jobber formidler ut ifra i sin
kunstdidaktiske praksis? For å finne svar på disse spørsmålene, er studien gjennomført med
en etnografisk metodologi. Studien er en etnografisk enkeltcasestudie der kunstmøtet er casen
som blir studert. Empirien er utarbeidet gjennom observasjon og refleksjonssamtale, og har
gjennomgått en narrativ analyse. Studien har vist at den kunstdidaktiske praksisen kan
karakteriseres ut fra tre kunstpedagogiske orienteringer: kunstorientert, opplevelsesorientert
og relasjonsorientert kunstpedagogikk. Den kunstdidaktiske praksisen i et kunstmøte med
barnehagebarn er ikke statisk innenfor en orientering, men beveger seg mellom disse tre.
Forskningen som er gjennomført i denne studien viser at teorien om de tre kunstpedagogiske
orienteringene ikke er tilstrekkelig dekkende for praksisen. Som konsekvens er den
kunstdidaktiske teorirammen videreutviklet i denne studien for å gi en mer presis beskrivelse
av hvilken kunstdidaktisk praksis som karakteriserer kunstmøter med barnehagebarn. De
abstrakte begrepene relasjonsbasert, medskapende og refleksiv kunstdidaktikk danner
grunnlaget for oppgavens teorigenerering.